2 Ekim 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6440 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6440. * Rebabımın (Gövdesi Hindistan cevizinden yapılan saz) sesinden Akıncı (Düşman ülkesine akın yapan savaşçı) da dirilir;
Mezarından başını çıkarır, kalkıp oynamaya koyulur;
Aferin der, beğenir beni.

Çalgı çalana, sarhoşçasına hırkayı çıkarıp atar gibi kefeninden soyunur, önüme atar;
Ondan sonra ölüler, o anda, birer-birer mezarlarından çıkarlar.

Şekillerin-suretlerin, şu sesle dirilmelerine şaşılmaz;
İçinde de aşk suretleri dirilmede;
Bir bak da gör.

Zaten insandan işe yarayan, sende o dirilenlerdir;
Öte yanını topraktan tozan bir toz bil-gitsin.

Gönlünde her an, bir başka şekil var;
Bedeninse donmuş, taş kesilmiş bir şekilden ibaret;
Sen, o şekle bağlısın, öbüründen haberin yok, onun için böyle donmuşsun ya.

Bir suret görünüyor da gazelin aslı benim, beni ara diyor;
Sustum;
Her uyuza (Düşük nitelikli, değersiz, uyuşuk, pısırık kişiye) mühür vermek (Yetki vermek), yakışık almaz.

Gönlümdeki aşk yüzünden sevgilimin ayaklarına kapandım da bu neşe’yle can geldi, gizlice ayaklarıma kapandı benim.

Fakat bir gün o hizmette kusurum olursa can, canıma düşman olur, şu gönül de lâyığımı (Uygun olanı) verir benim.

Bir seher çağı, canım, ayaklarının bastığı toprak olsun diye dua ettim; Şu dua’ma (Tanrı’ya yakarışım), canın, âmin (Allah kabul etsin diye kabul etsin) diye nâra attığını duydum.

Şu gönül, gizli güzele nasıl oldu da bir yol buldu;
Şu can, o güzelin canıma canlar kattığını, nasıl bir koku aldı da anladı.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Rebap sesinin gelişmeye ve değişmeye açık olan kişiyi madde dünyasından manevi dünyaya geçirdiğini, aklın çözümleme yapamayacağı olağan üstü sayılan aslında olağan olan durumlarla karşılaşacağını öğrendik.
2.    Bazı bilgilerin, sırların, olağan üstü olayı yaşamayı aklın yanlış anlamaması, nefsin başka amaçlara yönlendirmemesi, kişinin korkmaması için sarhoşluk oluşturduktan sonra yaşatıldığını öğrendik.
3.    Kişi kendini dünya bağlarından kurtarıp mana âlemine hazır olunca daha önce bu dünyadan ahrete gitmiş olanların vücut bulup kendilerini kısa bir süre göstereceklerini öğrendik.
4.    Kendini şekle bağlamaktan kurtaran kişinin ölü gibi yaşamaktan kurtulup dirileceğini öğrendik.
5.    Gördüğümüz suretlerin bize aslımızı ara dediklerini öğrendik.
6.    Aşkla olan duygulanımın verdiği sarhoşluğun canımıza can kattığını öğrendik.
7.    Sıralı yaşam dışına çıkmanın mümkün olduğunu, mekân ve zaman dürülmesi ile geçmişe gidebileceğimizi, geçmişte olan olayı yaşayabileceğimizi, sıra dışı olarak görünse de bunları yaşayabileceğimizi öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Gönlümüzün canımıza can katacak can güzelini bulmak için kokusundan anlamamız, ulaşmanın yolunu bulmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar