10 Ekim 2019 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6520 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6520. İki gözüm, yüzüne dalmış;
Gâh (Bazen) çevgenim (Topa vurmaya yarayan ucu eğri sopa) sana, gâh top;
Top da sensin bana, çevgende sen, iki aydın göz de sen.

Bir düşünceyle Abu-Cehil (Acı) karpuzunu, yüzlerce şeker hâline getirirsen bana;
Bir düşünceyle de tutar, şekeri düşman gibi zehir edersin bana.

Şeker de sensin, Abu-Cehil karpuzu da, şekilden şekle dönen düşünce de;
Karınca da sensin, Süleyman da sen;
Güneş de sensin, pencere de sen.

Şaşı  (Biri iki gören) bir kâfirdim, birliği yettim (Ulaştım), olgunlaştım;
Kâfiri şaşı eden de sensin, iman da sen, aman yurdu da sen.

Gün geçti-gittiyse a benim canım, geceleyin konuk ol sarhoşlara (Mevlevilere);
Yakılara (Aşk ateşinde yananlara), kendinden geçmişlere, bir gececik sabaha dek konuk ol.

A güzeller Yusuf’u, Yakupların (Evladına âşık olan babaların) gözlerinden kaybolma;
Bu geceyi Kadir gecesi hâline getir;
Hüzünler evine mum ol bu gece.

Uzaksak rahmet ol, çıplaksak elbise kesil;
Arıklıktan (Zayıf-güçsüz) ibaretsek sıhhat ol bize, dertsek (Hastaysak) derman  (İlaç) ol bize.

Küfürsek iman ol, suçsak yarlığama (Bağışlayan, affeden) kesil;
Aç-yoksulsak ihsan ol, cennet ol, Rıdvân (Cennet kapısında karşılayan) ol.

Bekçilik ederek çal o can davulunu;
Şeytanı kovmak için şeytanlara şihaplar (Kıvılcımlar) at.

Denizsin sen, dünyada balık;
Vakitli neymiş, vakitsiz ne?
Balıkların yaşayışını istiyorsan onlara abıhayat ol.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana ve Şems Hazretlerinin birbirinin üzerinde yönlendirme ve etkenlikleri olduğunu öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin düşünceyi acı hale de tatlı halede getirebildiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin etken ve edilgen olduğunu öğrendik.
4.    Birliğe ulaşanların olgunluk kazanacağını, Şems Hazretlerinin bu konuda inançsızların kafasını karıştıran yetenekte olduğunu öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin bulunduğu ortamın sıkıntılarını giderdiğini öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin Allah’a inananlara yardım edecek yetki ve güçte olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin Tanrının yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşturmaya, insanları yönlendirme ve yöneltme makamında olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar