29 Nisan 2019 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 4800 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

4800. Her taraf aydınlanıyor.
Hadi a benim güvencim-dayancım (Güvendiğim, tehlikelere karşı koruyanım) a benim şifam (Hastalığımın ilacı);

* A benim sakim (Allah’ı sevdirenim, Allah nuru saçanım), a benim gözümün nuru (Hakikati olduğu gibi görmemi sağlayan);
Gönlümün rahatı-huzuru (Eminlik verenim), süsüm-ziynetim (Güzelliğe güzellik katanım).

A dolunay (Karanlıkta kalanlara aydınlık verenim), gidilme (Gitme);
Eksilme buradan a benim güvencim-dayancım(Güvendiğim, tehlikelere karşı koruyanım), a benim şifam (Hastalığımın ilacı).

* A başımın övüncü, a benim tacım-devletim (Çok saygı duyduğum, çok değerli, çok faydasını gördüğüm);
Niceye bir bu utangaçlık (Topluluk içinde gereken güven ve cesareti kendinde bulamayan, rahat konuşmayan, rahat davranmayan), niceye bir bu inat (Utangaçlık konusunda direnme)?

Bana, benim huyuma hiç rağbetin yok a benim güvencim-dayancım, a benim şifam (Hastalıktan kurtaranım).

Mademki onun bakışından bir bakışa nail oldun (Ulaştın, kazandın);
Bir soluk bile kendinde olursan cıvıtsın (Hileci, düzenbazsın);

İş böyle olunca ey aşk ateşi, sen de dumandan ibaretsin;
A benim güvencim-dayancım, a benim şifam (Hastalıktan kurtaranım).

* Mubâhî,bir Kalender çıkageldi (Dünyadan elini çekip başı boş dolaşan ve bu durumdan övünen);
Karşıla şarapla onu ey sâki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan);
Sabaha dek de böylece boyuna sun ona a benim güvencim-dayancım, a benim şifâm (Hastalıktan kurtaranım).

Cansın sen, cana canlar katarsın sen;
Bir bakışta gönüller kaparsın (Kendine hayran bırakırsın) sen;
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin çok güzel ve üstün özeliklerini gören Mevlana Hazretlerinin hayran olduğunu, sevgiyle bağlanıp dostluk kurduğunu öğrendik.
2.    Şems Hazretleri huylu birini görürsek onu ikramlarla ağırlamamız, sevgi ve dostluk bağı kurmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin, Allah’ın hakikatini ve sırlarını bilen, farkında olan birisi olarak Allah’ın nuru ile baktığını olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin bahar mevsimi gibi ölü gibi olan insanın canına can katıp onu canlandırıp güzelleştirdiğini, faydalı hale getirdiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar