7 Nisan 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 4570 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

4570. Candan, o arılığı (Yabancı şeylerden arınmış, katışıksız, saf halini) aradım;
Evet dedi, arılık vardır amma bir zamancağız için.

Dedim ki:
Sana eşit ne altın (Üstün nitelik, değer) var, ne kimya (Üstün özellikler taşıyan çok değerli şey);
Bundan böyle gizleme.

Şimşeğe benzeyen (Parıltı) şu sözün, ondan doğuyor;
Ondan başka cana canlar katan, ondan başka gönüller alan yok.

Yanılıyorsun dedi;
O değilim ben;
Ben Hasan'ın (Güzelliğin, iyiliğin) babasıyım, Abu-1 Alâ  (Herhangi şan şeref sahibi) değilim.

Dedim ki:
Nergis gözlerinin başı için şivelerle-işvelerle (Naz, eda ile) kovma beni.

Senin şu kanlı bakışların, binlerce kişiyi öldürdü;
Hiçbiri de kan diyeti istemedi.

A ululuğu. Tanrı ululuğundan başka bir şey olmayan, and olsun Allaha ki sensin, çünkü sende senlik yok, sensizsin sen.

Sensin, fakat sen olmasan da gözlerini senden ayıran yok ki.

Vara, yok buyursan nerde o kudret ki neden yok oluyormuş diyeyim, haddim mi?

Mıknatıssın sen, cansa demire benziyor;
Sarhoş bir halde geliyor;
Fakat ne başı var, ne ayağı.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Gönülden, içten temizlik saflık bulabileceğimizi ama kısa bir süre için olduğunu öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin üstün nitelikleri ile insanın dinçliğini, neşesini, yaşama gücü ve isteği verdiğini öğrendik
3.    Şems Hazretlerinin iyilikleri ve güzelliğin kaynağı olduğunu, herhangi bir şöhret sahibi olmadığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin kişiye zarar verdiği görülse bile zarar görenin Hazretten davacı olmadığını, yapılan işleme razı olduğunu öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin benlik olmadığından; büyük olma durumunun Tanrı ululuğundan başka bir ululuk olmadığını öğrendik.
6.    Kendini yok edip Allah’ta var olanın Tanrı ululuğuna kavuşacağını öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin sözlerinin doğru ve uygun olduğunu, olmasa bile Allah’ın doğru hale getirdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri avlayacağı özel kişileri mıknatıs gibi kendine çektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar