23 Şubat 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 4140 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

4140. İnciler saçan akıykını (Akik taşını) görmüş de inciler (Şekil değiştirmeyen hakikatler) utanmış;
Tane-tane eriyip gidiyorlar.

* Bedende, onun aşkından meydana gelen yel (Rüzgâr), râziyane ile (Kabul eden, rıza gösteren, boyun eğen olmakla) yatışmaz (Sakinleşmez).

Yalnız âşıklardır erkek (Sözüne güvenilir, mert) olanlar;
Şu halksa mesanede (İdrar torbasında) kala-kalmıştır.

Sâki (İnsan ruhuna Allah sevgisi, Allah nuru saçan kimse), sun kadehi (Tanrı şarabı ile bizi kendimizden geçir);
Geceden kalmış sarhoşlarız biz.

Su serp ( Gönlüme dağılacak biçimde su dök) , çünkü gönül ateşi, yalım-yalım (Alev-alev) göğe çıkıyor.

 Elimde daima Mushaf (Kur’an) vardı;
Şimdiyse aşkla çalparayı ( Köçek zillerini) taktım ellerime.

Teşbihle (Benzetme ile) meşgul olan ağızda şiir var, rübâî (Dört dizeden oluşan ve belirli aruz kalıpları ile yazılan şiir) var, nağmeler (Güzel, uyumlu sesler, ezgiler, melodiler) var şimdi.

Nice ibadet yurtlarını (Din buyruklarının yapıldığı yerleri) sel götürdü;
Hem de nasıl sel;
Sanki uçsuz-bucaksız bir deniz.

Rebaptan (Telli sazdan), yaysız nasıl ses çıkmazsa, ayık oldum mu da benden hikâye duyulamaz.

* Beni sarhoş et, ondan sonra Kinâne oğullarının (Hz. Muhammed peygamberin on ikinci atası Nadoğlu Mâlik’tir.
Bu zatın adı Kinane oğlu Kays’tır.
Bunun babası da Huzayma’dır) hikâyelerini dinle benden.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin değişmez hakikatleri bile değiştirecek kuvvette olduğunu, böyle birine âşık olmadan başka bir davranış olamayacağını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin çok değerli özelliğini ancak âşıkların görebileceğini, anlayabileceğini, sıradan birilerinin anlayamayacağını öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin özelliğini gören sözüne güvenilir mert kişilerin sadece kabul etmekle yetinmeyeceğini, ona sevgiyle, dostlukla bağlanacağını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanıdıktan sonra Kur’an emirleri sınırlarının son sınırlar olmadığını görüp anladığını, sevincinden oynamaya başladığını, uçsuz bucaksız Allah ilminin denizinde gezinmeye başladığını, hakikat bildiğinin başka bir hakikatinin olduğunu gördüğünü, sarhoş olduğunu öğrendik.
5.    İbadetin sadece yeryüzünde olmayacağını, her yerin ayrı bir davranış şekli olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ın sırlarını söylenmemesi gerektiğini bildiğini ancak sarhoş olunca bu sırları şiirlerinde kendinde olmadan söylediğini öğrendik.
                         *
İşte böyle yaren;
İki şeyin birbiri ile olan ilişkisi ile ancak var olmanın ses ile gösterdiğini, anlatılacak hikâyeler hatırlanıp söyleneceğini öğrendik, anladık.
                         *
RAV

Popüler Yayınlar