13 Şubat 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 4040 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine olan aşkını anlatıyor)

4040. A benimle dün, kavgaya girişen;
Benimle şarap içen, coşan.

A can, dün geceki vuslat (Sevgili ile buluşma) hakkı için böyle öfkeyle muamele etme bana.

Kulunun bir kötülüğünü söyledilerse gizleme benden;
Söyle bana.

Bugün sen mi daha güzelsin, ben mi daha güzelim?
Bensiz nasılsın, benimle olunca nasıl?

Hayır-hayır;
Ben-sen deme;
Bırak bu lâfı;
Seninle benim bir ayrılığım yok ki zaten.

Sensiz, göğün tâ üstündeydin sen;
Yıllar boyunca da ben, bensizdim.

Ben derideyim, sense üzüm gibi tatsın, sudan ibaretsin;
Ben nerdeyim, sen nerde?

O Hâtem-i Tayy (Cömertlikle meşhur Arap Tayy kabilesi), nekesliği (Cimriliği) bıraktı;
Cömertlik kapısını açtı da benim-ben dedi.

Bense nekesliği de bağışladım-gitti, cömertliği de;
Cömertlikte Hâtem'den de ileriyim ben.

Sen, güzel yüzlü lâtif bir cansın;
Ben de o güzel yüze karşı bir ayna tutanım.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin uzaklaşmasının nedeni bulmak için kendi kendine sorular sorup, kendisini Şems Hazretleri şile kıyasladığını, bu ayrılışın sebebini bulmaya çalıştığını öğrendik.
2.    Şems Hazretleri ile Şems Hazretleri arasında senliğin-benliğin olmadığını, ikisinin inançta bir olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri gönlünü aşkla sevdiği Şems Hazretlerine vererek benlikten kurtulduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanımadan önce gökyüzünün de üstünde olduğunu, onun sayesinde yükselmediğini, Şems Hazretlerinden tatlılığı, sevgide üstün tutulmanın etkisini aldığını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin cömertlikte ve cimrilikte ileride olduğunu, kişiye, yerine ve zamanına göre varlığını kısıtlamadığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin ince bir güzelliği olan, çok özelliklerle donanmış olduğunu, kendini anlatmadığından Mevlana Hazretlerinin çeşitli konuları bahane ederek bizim görmemiz, tanımamız, sevmemiz ve yararlanmamız için Hazreti anlattığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar