11 Nisan 2015 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2700 İNCİ BEYİT

2700.  Ondan başkasını görmeyeyim diye o güzel, gözlerimi kapattı;
Sonunda, birden, ona karşı açtım gözlerimi, onu gördüm ancak.

Can, benimle savaşa girdi, “İncitme beni” dedi;
Boşayayım seni” dedim, “Boşa” dedi, boş verdim, boşadım gitti.

Anam, aşkının vurduğu dağı yüzümde gördü de göbeğimi o aşkla kesti, doğduğum andan beri vurgunum sana.

Gökyüzünde at koştursam, gayb levhini (Yazılı gizlenmiş gerçekleri) okusam gene de ey canıma düzen, ruhuma huzur olan sevgili, sen olmadıktan sonra bozgunluğun ta içindeyim, per-perişanım ben.

Ey perdeleri kaldırıp da ölüleri dirilten, yüzünün nurunu gördüm de Elest ahdi geldi hatırıma.

Periler padişahının aşkıyla ey can, öylesine kendimi kaybettim, öylesine kendimden de, halktan da gizlendim ki sanki periden doğmuşum, sanki ben de periyim hani.

Bedenime, Tebrizli Şemseddin’e karşı nesin sen dedim;
Bedenim dedi ki:
Toprak

Canım dedi ki:
Ben de yel gibi başı dönmüş biri

“Ahdettim (İşi yapmak için kendi kendime söz verdim), kötü ahitten (Fena işlerden kurtulmak için kendime söz vermekten) kurtuldum “ dedim.
Dedi ki:
Nasıl ahdedebilirsin, benim kopardığım şeyi nasıl bağlayabilirsin sen?”

Balla süt nasılsa öyleyim onunla;
Eteğine yapışacağım, fakat nasıl yapışayım?
Eli kırılmış (Üzgün, gücenmiş) biriyim ben.

Fakat gene de onun eteğini ancak eli kırılan tutar;
Mihnetle(Sıkıntıyla), eziyetle (Zahmet vererek) alçalttı beni amma şimdi de yüceltti.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Şems Hazretlerinin insanın ruhuna Allah’ı sevdirdiğini, Allah nuru saçtığı için Mevlana Hazretlerinin yalnız Şems Hazretlerini görmek istediğini, bu istekle kendi canından bile vazgeçtiğini öğrendik.
2.    Doğuştan verilen bir sevgi ile Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini sevdiğini, ruhuna huzur verdiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin büyüklüğü karşısında bedenini toprak yerine koyduğunu, üstüne basıp geçmesi için kendini alçalttığını öğrendik.
                                 *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri bize sıkıntı verse de, üzüntü verse de, zahmetlere soksa da, aşağılara itse de yine bizim sıkıntılarımızı, üzüntülerimizi, zahmetlerimizi gideren, bizi yücelten biri olduğunu öğrendik, anladık.
                                 *                

RAVLİ

Popüler Yayınlar