9 Nisan 2015 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2680 İNCİ BEYİT

2680.  Tebrizli Şems, sevgi âleminde öyle bir yay kurdu ki o oku bir atarsam değil ok, aşkla kiriş (Oku atan yayın iki ucundaki esnek bağ) bile fırlar gider.

Gönlündekini benden gizliyorsun, yani ben bilmem demek istiyorsun, yazıyı, harfleri birbirine ulayıp yazıyorsun, okuma bilmem diyorsun yani. (Kendi gücünü saklıyor ve gizliyorsun)

Hayal levhana ne yazıldıysa ben yazmışım, gönlündeki sırrı nasıl bilmem ki canının içindeyim senin. (Canını sevgiliye veren, sevgilisinin her şeyini bilir)

Güneşten (Aydınlatan, yaşam sağlayan) de üstünüm güneşten de aydın, ruh zerreleri önümde oynamada (Ruhlara da hükmetmekteyim), zikretmede;
Hepsi de inciler (Şekli değişmeyen değerler) saçan tapıma (Sahsıma tutku ile severek bağlanmış) yönelmiş.

Güneşin ışığı olmasaydı nerden görünecekti zerreler?
Ey zerre, apaçık çekişimden nasıl kaçabilirsin?

Dünya pervane (Kelebek) gibi ışığımın çevresinde dolanıyor;
Ona bir ışıktır yolluyorum, kanatlarını yakıp yandıran da benim.

Bu şahrem-şahrem (Şaşırılması mümkün olmayan doğru ve açık yolların) yarılıp parçalanan anlatışa sığmayan aşk, halvettedir (Tenha bir yerdedir);
Aşkı anlatmak istiyorsan gel de huzuruna götüreyim seni.

Şüpheye (Gerçeğin ne olduğunu kestirememekten doğan kararsızlığa) mi düştün, bil ki o şüphe benden geliyor sana;
İnkâr sahiplerini o hileyle tutar, ta dibe çekerim ben.

Adamakıllı inançta mısın?
O inancı da benden bil, devlete erenleri (Dünyalık güç kazananları) de o ağla yakalar, küfürden (Dinin temellerinden sayılan inancı ret etmekten)  kurtarırım.

Derdin, mihnetin (Sıkıntın) varsa o dertte de beni gör, o mihnette de beni bul;
Çünkü o zahmet oku da ancak benim yayımdan fırlar.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Şems Hazretlerinin sevgi âleminde amaca ulaşmak için yön gösteren işaretler koyduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin yön işaretlerine esneklik getirerek uyum sağlayacak özellikler verdiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin gizlediklerini Mevlana Hazretlerinin bilecek kadar Şems Hazretlerinin içine girdiğini, ortak özelliklere sahip olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin aydın, ruhları kendine çeken özelliği ve güce sahip olduğunu öğrendik.
5.    Aşkı anlamak isteyenin Mevlana Hazretlerine gitmesini, onun elinden tutmasını, yardım almasının gerektiğini öğrendik.
                                 *
İşte böyle yaren;
Dertlerimizde, sıkıntılarımızda, sevinçlerimizde, kararsızlıklarımızda, nimetlerimizde Hazreti Mevlana’nın etkisini, yetkisinin olduğunu öğrendik, anladık.
                                 *  

RAVLİ

Popüler Yayınlar