2410- Canı, şu topraktan yudu (Yıkadı, temizledi), arıttı (Katışıksız
duruma getirdi) da ondan sonra miraca ağdı gönül (Yücelerde Allah’ı gördü, konuştu) orada konaklayınca
da orası daha hoş geldi kendisine.
Tazelik,
parlaklık âleminde çok tatlılıklar buldu, lale yüzlüleri vasfa koyuldu (Bu yaşantıyı öteki
yaşantılardan ayırt etmeye yarayan ölçülebilen özellikleri gördü) da
yüzü safran gibi sarardı (Korku, kuşku, üzüntü ve başka
sebeplerle yüzün solgun olması).
Kim
o Ay’dan geri kalırsa bu nakşı, bu sureti, bu güzellik yazısını okuyamaz, din
nakşında kalır, and olsun Tanrı’ya, kâfir olur gider.
Ben,
kendi vasıflarımdan (Niteliklerimden) geçtim,
kendimden soyundum, çırılçıplak oldum;
Çünkü
çıplakların süsü püsü, giyim kuşamı güneştir.
Varlık
âlemindeyken “ Tanrı uludur” demek hoş değildir;
Bu
baş kurban oldu mu (Tanrı’ya yaklaştı mı?) sözü
gerçekleşir, Ulu Tanrı’nın gerçek varlığı zuhur eder (Kendini
gösterir).
Bezgin
(Yaşama ve iş görme isteğini yitirmiş) candan bu
ululuk uzaktır, aşktan usandın mı gemi hareketten kalır, demir atar, durur.
Ey
Tanrı güneşi Tebrizli Şems, gönül senin güneşine karşı öylesine mutlak bir
yokluğa düştü, öylesine zerreleşti ki zerreden de küçük, ondan da değersiz bir
hale geldi, yok oldu gitti.
Kaçıp
kurtulacağın kişiye, muhtaç olmadığın kişiye yahut da ayağının altındaki
topraktan başka bir varlığın sana yardım edeceğini, elini tutacağını umduğun
kişiye kız (Sinirlen);
Öfkelen
(Engellenme, incime veya gözdağı verme karşısında saldırganlık
tepkisi, kızgınlık, hışım, hiddet göster) .
Tutalım
bıraktın onu, geçtin ondan;
Padişahsın,
beysin, eşin yok;
Çaresiz
bir gün gelecek ölüm, bey kesilecek sana.
Üstünsün,
eşsizsin, Hızır’ın içtiği abıhayatı (Ölümsüzlük suyunu)
içtin diyelim;
Onun
suyumu içmeyen, mutlaka ölüme tutsak olacak.
***
DİVAN-I
KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
Neler
öğrendik:
1. Toprak âleminin isteklerinden ve bağlayıcılığından canımızı
kurtarıp Allah’ın huzuruna gitmek için hazırlık yapmamız gerektiğini öğrendik.
2. Tanrı huzurunda, hoş bir duruma geleceğini öğrendik.
3. Şems Hazretlerinin Tanrı’yı temsil ettiğini, Şems
Hazretlerinin huzurunda yer almak için kendimizi arındırıp temizlememiz yani
tüm bildiklerimizi yaptıklarımızı sıfırlayıp çıplak hale gelmemiz gerektiğini
öğrendik.
4. Şems Hazretlerinin Allah’ın huzuruna bizi hazırlaması
için canımızı dünyalık ve ahretlik isteklerden temizlenmesi, o andaki
durumumuzu ve konumuzu hiç durumuna getirmemiz, canımızı tertemiz hale
getirmemiz için yardım ettiğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Allah
kendini bazen insan kılığına girerek yardım ettiğini, yardımı
gerçekleştirdikten sonra da gizliliğe gittiğini öğrendik, anladık.
Çerçöple
doldurulmuş bir yere değerli bir şey konulmaz.
Pisliklerle
dolu olan bir yere değerli şeyler konulmaz.
Dolu
bir kap bir damla bir parça daha almaz.
Gerçekten
Allah’ı istiyorsak tertemiz, boş bir hale gelmeliyiz ki dostlarından birini
bize sevdirerek yardım etsin, huzuruna alacak şekle ve terbiyeyi getirsin.
Şems
Hazretlerini tanıyarak gönül bağı kurmamızın çok önemli olduğunu öğrendik,
anladık.
*
RAVLİ