2 Nisan 2015 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2410 İNCİ BEYİT

2410-  Canı, şu topraktan yudu (Yıkadı, temizledi), arıttı (Katışıksız duruma getirdi) da ondan sonra miraca ağdı gönül (Yücelerde Allah’ı gördü, konuştu) orada konaklayınca da orası daha hoş geldi kendisine.

Tazelik, parlaklık âleminde çok tatlılıklar buldu, lale yüzlüleri vasfa koyuldu  (Bu yaşantıyı öteki yaşantılardan ayırt etmeye yarayan ölçülebilen özellikleri gördü) da yüzü safran gibi sarardı (Korku, kuşku, üzüntü ve başka sebeplerle yüzün solgun olması).

Kim o Ay’dan geri kalırsa bu nakşı, bu sureti, bu güzellik yazısını okuyamaz, din nakşında kalır, and olsun Tanrı’ya, kâfir olur gider.

Ben, kendi vasıflarımdan (Niteliklerimden) geçtim, kendimden soyundum, çırılçıplak oldum;
Çünkü çıplakların süsü püsü, giyim kuşamı güneştir.

Varlık âlemindeyken “ Tanrı uludur” demek hoş değildir;
Bu baş kurban oldu mu (Tanrı’ya yaklaştı mı?) sözü gerçekleşir, Ulu Tanrı’nın gerçek varlığı zuhur eder (Kendini gösterir).

Bezgin (Yaşama ve iş görme isteğini yitirmiş) candan bu ululuk uzaktır, aşktan usandın mı gemi hareketten kalır, demir atar, durur.

Ey Tanrı güneşi Tebrizli Şems, gönül senin güneşine karşı öylesine mutlak bir yokluğa düştü, öylesine zerreleşti ki zerreden de küçük, ondan da değersiz bir hale geldi, yok oldu gitti.

Kaçıp kurtulacağın kişiye, muhtaç olmadığın kişiye yahut da ayağının altındaki topraktan başka bir varlığın sana yardım edeceğini, elini tutacağını umduğun kişiye kız (Sinirlen);
Öfkelen (Engellenme, incime veya gözdağı verme karşısında saldırganlık tepkisi, kızgınlık, hışım, hiddet göster) .

Tutalım bıraktın onu, geçtin ondan;
Padişahsın, beysin, eşin yok;
Çaresiz bir gün gelecek ölüm, bey kesilecek sana.

Üstünsün, eşsizsin, Hızır’ın içtiği abıhayatı (Ölümsüzlük suyunu) içtin diyelim;
Onun suyumu içmeyen, mutlaka ölüme tutsak olacak.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Toprak âleminin isteklerinden ve bağlayıcılığından canımızı kurtarıp Allah’ın huzuruna gitmek için hazırlık yapmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Tanrı huzurunda, hoş bir duruma geleceğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin Tanrı’yı temsil ettiğini, Şems Hazretlerinin huzurunda yer almak için kendimizi arındırıp temizlememiz yani tüm bildiklerimizi yaptıklarımızı sıfırlayıp çıplak hale gelmemiz gerektiğini öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin Allah’ın huzuruna bizi hazırlaması için canımızı dünyalık ve ahretlik isteklerden temizlenmesi, o andaki durumumuzu ve konumuzu hiç durumuna getirmemiz, canımızı tertemiz hale getirmemiz için yardım ettiğini öğrendik.
                           *   
İşte böyle yaren,
Allah kendini bazen insan kılığına girerek yardım ettiğini, yardımı gerçekleştirdikten sonra da gizliliğe gittiğini öğrendik, anladık.

Çerçöple doldurulmuş bir yere değerli bir şey konulmaz.
Pisliklerle dolu olan bir yere değerli şeyler konulmaz.
Dolu bir kap bir damla bir parça daha almaz.

Gerçekten Allah’ı istiyorsak tertemiz, boş bir hale gelmeliyiz ki dostlarından birini bize sevdirerek yardım etsin, huzuruna alacak şekle ve terbiyeyi getirsin.

Şems Hazretlerini tanıyarak gönül bağı kurmamızın çok önemli olduğunu öğrendik, anladık.
                                 *  

RAVLİ

Popüler Yayınlar