7 Nisan 2015 Salı

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2660 İNCİ BEYİT

2660.  (Şems Hazretlerine hitap)
Sofranı (Hazırlanmış gıdaları), nimetlerini (Yaşamak için gerekli olanı) göreli tiritten (Yaşlılıktan ve zayıflıktan) kurtuldum;
Varlığını (Sahip olduklarını) gördüm de o andan beri varlığımdan kaçıyorum.

Benden kaçtın, vazgeçtin mi akıldan da vazgeçerim, candan da;
Benimle oldun, bana tecelli kıldın mı esîr (Kâinatı dolduran ve bütün cisimlere etki eden, fizikçilere ışık, hararet ve elektrik gibi şeylere nakil vasıtası hizmeti gördüğü farz olunan, tartısız, elastiki ve akıcı hafif bir cisim) kubbesinin ta üstüne çıkarım.

Oturdum mu ey can, bir selam ver bana, selamımı al;
Çünkü bu son oturumum selamsız olmaz.

Nasıl el çırpmayayım ki güzelim, elim de benim.
Nasıl ayak vurmayayım ki zîr (Tiz) perdem, bem (Pes perde) oldu, alt-üst olmuşum zaten.

Tebrizli Şemseddin’e bizden selam götür, öylesine bir doğruya tapı kılmak iyi, çünkü ben de onun yüzüyle nurlanmışım, onun yüzünden nur istiyorum.

Canlar bağışlayan böyle bir güzelliğe karşı ölmem, nasıl deli divane olmam, nasıl zincirlere sarılmam?

Şarabını içtim, nasıl mahvolmam?
Sanki sen şarapsın da ben suyum, sen balsın da ben sütüm.

Aç ağzını, o sayıya sığmaz şekeri saç ortaya;
Sen özür kabul etmezsen benim naza tahammülüm var, işve (Nazlanmanı) kabul ederim ben.

Bilirsin neden güldüğümü, yüce himmetimden (İyilik etmekten, iyi davranmaktan) dolayı gülmedeyim;
Çünkü aşkının şehrinde âşıklara beyim ben.

Zevali olmayan (Yok olmayan, ayrılıp gitmeyen) aşkla bir rahimde yattım, bir anadan doğdum, onunla ikiz kardeşim;
And olsun Tanrı’ya ki pek kocaldım amma yepyeni bir aşk yaratıyor, meydana atıyorum.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinde çok üstün donanımlar olduğunu gördüğünü, sahip olduklarıyla kıyaslayınca kendi sahip olduklarından uzaklaştığını, kendisine hayranlıkla aşık olduğunu öğrendik.
                               *  
İşte böyle yaren;
Hazreti Mevlana ile Şems Hazretlerinin aynı nurdan olup kardeş olduklarını, kardeşçe olan bu sevginin tutkulu bir hale geldiğini Hazreti Mevlana’nın yeminiyle öğrendik, anladık.
                                 *  

RAVLİ

Popüler Yayınlar