17 Eylül 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 3040 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
3040. And olsun Tan'ya ki iyi mi, iyi bir gün, erkenden ağarır, güneşi, kavuşma kucağıma doğuverir.
 
Sen sus da, karanfil, gül bahçesi güzellerine gülün hikayesini anlatsın;
Çünkü ilk baharım geldi.
 
Binlerce kez ahdettim (Bir şeyi yapmak için kendi kendine söz verdim), deliliğin başını kaşımıyayım dedim;
Senin yüzünden ahdimden (Sözümden) döndüm:
Gene seninle karara (Anlaşmaya, kararlaştırmaya) geldim.
 
Fazlasını elde etmek için ümide düştüm;
Ekinciyim, gideyim, buğday alayım da ekeyim dedim.
 
Dünya işlerinin bağlanıp çözülmesi, gayb eliyle olur;
İş böyleyken ne tamahlara (Açgözlülüğe) düştüm;
Sen söyle, ne işlere giriştim.
 
Kaza (İstem dışı veya umulmayan bir olay dolayısıyla bir kimsenin, bir nesnenin veya aracınzarara uğraması)-kader (Tanrı'nın uygun görmesi, Tanrı'nın isteği, kader, ezeli takdir, alın yazısı), bıyık altından gülmek, adamı maskaraya almak (Eğlenmek, alay etmek) istedi mi, topal köpeğe haydi der, şu avıma yetiş.
 
Fakat acıdı mı (Kötü durumuna üzüldüğü zaman) da adama otur der, dileğini, benim dileğime tapşır (Teslim et), vazgeç istekten-dilekten.
 
Avlanmak gerekse, sana güzel mi güzel bir av benden.,
tün can avlarım sana saçı olarak saçarım.
 
Ne tuzağımdan usanç gelir sana, ne kadehimde vebal (Günah) vardır;
Ne de bana eşit bir güzel bulunur...
Eşi, örneği olmayan bir dostum ben.
 
Sus, daha söylersem, onu bir hoş översem gönül güvercinim, ilk uçuşunda oraya varır.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
              ***
Neler öğrendik;
1. Mevlana Hazretleri Allah dostu Şems Hazretlerini görünce baharın etkisi gibi etkilendiğini, önceden neye söz verdiyse, neye karar verdiyse sözünden döndüğünü öğrendik.
2. Dünya işlerinin kilitlenmesinin veya kilitin açılmasının ruh ve mana alemi olan, gözle görülmeyen gayb âleminin izniyle olduğunu öğrendik.
3. Ruh ve mana âleminin çok etkili olduğunu, eğlenmek istediği zaman topal köpeği ava sürdüğünü, acıdığı zaman sen oturtup muradını zahmetsizce verdiğini öğrendik.
4. İyi avcının büyük av peşinde olacağını, iyi insanın büyük kişinin avı olacağını öğrendik.
5. Şems Hazretlerini Mevlana Hazretlerinin avladığını, eşi örneği olmayan iki kişinin böylece  bir olarak dost olduklarını, bu avda günah olmadığın öğrendik.
                               *
 İşte böyle yaren;
Allah dostunu hoş sözlerle övünce bu sözlerin kendisine ulaştığını, haberi olduğunu öğrendik, anladık.                   
                                *
RAVLİ

 

 

 

 

 

 

Popüler Yayınlar