2 Eylül 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2890 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2890. Dileğimi iki-üç gün ardına koştum senin.,
Ondan sonra hangi dilek kaldı dünyada ki müyesser (Kolaylıkla ortaya çıkan) olmasın bana?
 
Bir padişahsın ki iki-üç gün sana kul-köle (Sevgiyle bağlandım, sevgi, dostluğa devam ederek karşılıksız hizmet eder) oldum;
nyada hiç bir padişah kalmadı ki kul-köle olmasm bana.
 
Aklım, ayağı kırık bir halde, bana konuk gelmedi diye ne oturmuşsun?
Kalk, gökyüzü konuklarına doğru uç dedi.
 
Gönül güvercinim bedenimden çıktı, damına doğru uçtu;
Ben arkasından, güvercinim gitti, gelmez artık diye bülbül gibi feryada başladım.
 
Doğanlar gibi gönül güvercininin peşinden havalandım;
Öylesine havalandım ki ne devlet kuşu denk oldu bana, ne zümrüdü-ankaa eşit oldu.
 
Git a darmadağan beden, sen de git, şu pişman olmuş gönül de gitsin.. İkisinden de kurtulmadıkça başka bir gönül gelmedi bana.
 
Aşıklar, çalışın-çabalayın hele;
Bedenle can kalmayınca gönülleriniz (Kalpte oluşan duygularımızın kaynağı), şu ağır beden yükünden kurtulur da gökyüzüne uçar-gider.
 
Gönlü, ca hikmet suyuyla (Bilgi ile sözü kontrol etmek, işi  ibadet gibi yaparak kendini kontrol etmek, yüze dikkatli bakarak farklılıkların değerlendirilmesi ile)  yıkayın, tozdan-topraktan arıtın da gözleriniz, hasretle şu toprak yeryüzünde kalmasın.
 
Dünyada ne varsa hepsininde ca aşk değil mi?
Aşktan başka ne varsa hepsi de ölür-gider;
Kalan odur ancak.
 
Yokluğun doğuya benzer, ecelin batıya;
Fakat bir başka göktedir bu doğuyla batı;
Şu gökyüzü de kalmaz çünkü.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
              ***
Neler öğrendik;
1.  Mevlana Hazretleri Tanrı aşkının peşinden koştuğunu, aşktan başka bir dileğinin kalmadığını, dünyadaki işlerin kolaylıkla olmaya başladığını, padişahların bile kendisine kul-köle olduklarını  öğrendik.
2. Ayaklarımızda olan sorunlarımız olunca bana konuk gelmedi diye oturacağımıza, gökyüzü konuklarına doğru uçmamız gerektiğini öğrendik.
3. Gönlümüzün sevdiğimize gittiğini, peşinden de vücudumuzun gideceğini öğrendik.
4. Vücudumuzun isteklerinden, duygularımızın isteklerinden kurtulmadıkça başka bir gönül sahibi olamayacağımızı öğrendik.
5.  Duygularımızı ve canımızı yüksek değerlere taşımak için kontrolü öğrenip uygulayacak uygunluğa ulaşmamız gerektiğini öğrendik.
6. Dünyada var olanın canının aşk olduğunu, aşktan başka herşeyin ölüp gideceğini, aşkın kalacağını öğrendik.
                                *                     
İşte böyle yaren;
Bizim doğu batı dediğimizden başka doğu ve batı olduğunu, aşktan başka hepsinin kalmayacağını, yalnız aşkın kalacağını öğrendik, anladık.
RAVLİ

 

Popüler Yayınlar