12 Eylül 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2990 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2990. Mahmurluğumu (Sarhoşluk sonrası sersemliğimi) anlattım mı o koskoca küp (Tanrı şarabı dolu), başından külahını yere kor;
Sakıy (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan) de sevgisinden, merhametinden (Üzüntüsünden, acımasından) sıçrar - kalkar.
 
Başımda öylesine bir heves var ki.,
İnsan başı yok bende...
Bu hevesle öyle bir haldeyim ki kendimden bile haberim yok benim.
 
Aşk padişahı, her zaman binlerce mal verir, mülk bağışlar;
Benimse yüzünü görmekten başka ümidim, isteğim yok.
 
Külahım düşmüş, ne çıkar?
Kemerim yokmuş, ne gam var?
İki (Madde ve mana) dünyada da yeter bana onun aşk kemeri, aşk külahı.
 
Seher cağı, aşkı yaralı gönlümü aldı, öyle bir yere götürdü ki gündüzden de geçtim, geceden de, seherdense hiç haberim yok.
 
Cana, anlamlar (Kavrama, karşılaştırma, değerlendirme, yorumlama, doğru karar verme)  iline (Şehrine) yolculuk düştü;
Hem öyle bir yolculuk ki gökte böylesine bir yolculuktan haberim bile yok diyor, Ay da.
 
Canımdan ayrıldığım için gözlerim inciler (Şekil değiştirmeyen mücevher sözler) saçıyor ama sanma ki incilerle dolu bir gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) sahibi etmemiş beni.
 
Ne de güzel bir şekercim var;
Bana boyuna şeker satmada;
Bir gün bile şekerim yok diye özür dilemedi benden.
 
Güzelliğinden bir iz, bir eser gösterirdim ama dünya bir-birine girer.,
Benimse kargaşalıkla uğraşmaya vaktim yok.
 
A Tebriz, ahdettim, Şemseddin gelirse şükrane olarak başımı vereceğim;
Zati (Doğrusunu istersen) başımdan başka da bir şeyim yok.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
              ***
Neler öğrendik;
1. Mevlana Hazretleri anlattıklarının aşkın sarhoşluğu sonrası sersemlik halinde olduğunu zamanki sözleri olduğunu, bu sözleri duyan sevgi ve merhametinden fırlayıp ayağa kalkacağını öğrendik.
2. Mevlana Hazretlerinin Akıl ve duygularının taşıyacağı çok değerli sırları başkalarıyla paylaşamadığı için çok sıkıntı çektiğini, Şems Hazretlerinin yüzünü görünce sakinleştiğini öğrendik.
3. Şems Hazretlerinin ilgi ve sevgisinin Mevlana Hazretlerini çok sevindirdiğini öğrendik.
4. Mevlana Hazretlerinin gönlünü, canını sevdiğine verdiğinden kendisinde olmayan bir hale düştüğünü öğrendik.
                                *                     
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Allah dostu ve yakını Şems Hazretlerini çok özlediğini, bir an tekrar görmek için başını vereceğini öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ

Popüler Yayınlar