(Mevlana
Hazretleri kendini anlatıyor)
150.
İmrânoğlu Musa, gördüğü nuru, gece görmedi mi?;
Geceleyin
o ağaca doğru gitti de gel sesini duymadı mı?
Geceleyin,
on yıllık yoldan fazla yol aldı da baştan-başa ışıklara boğulmuş bir ağaç gördü
hani.
Ahmet
geceleyin mi’raç etmedi mi?
Burak,
onu, geceleyin göklere götürmedi mi?
Gündüz, geçim için, geceyse aşk için;
Hani,
seni kötü göz görmesin diye.
Halk
uyudu-gitti;
Fakat
âşıklar, bütün gece Tanrı’yla sözleşmede (Konuşmada).
Tanrı,
Davud’a dedi ki;
Kim
bizi sevme davasına girişir de bütün gece uyursa yalandır davası;
Aşkı
olana nerden uyku gelir?
Çünkü
âşık, gönlünün derdini sevgilisine söylemek için yalnızlık ister.
Susuz,
uyusa bile pek az uyur;
Susuz
nerde, ağır uyku nerde?
Azıcık
uyusa da rüyasında ya su görür, ya ırmak kıyısı, ya testi, yahut da saka (Eve su taşıyan kişi)
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Gündüz geçimimiz için gece de aşkımız için uğraşı
vermemiz gerektiğini öğrendik.
2. Ateş olarak gördüğümüzden korkmamak gerektiğini, bunun
nurun parlaması olabileceğini öğrendik.
3. Allah aşkını kötü gözün görüp engellemeye
uğraşmasından korumak için geceyi tercih etmemiz gerektiğini öğrendik.
4. Allah ve dostlarını sevme iddiasında bulunanların
bütün gece uyursa yalan ve boş iddia olacağını öğrendik.
5. Âşık olan kişinin derdini sevgilisine söylemek için
yalnızlık isteyeceğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Hikâye:
Dervişin
biri Peygamberimizi rüyasında görmek istemiş ve Şeyhine ne yapması gerektiğini
söylemesini istemiş.
Şeyhi
de ona yatmadan önce okuyacağı duaları okuduktan sonra uyumasını önermiş.
Sabah
olmuş derviş görememiş, şeyhine bildirerek tekrar ne yapması gerektiğini
sormuş.
Şeyhi
de ona yatmadan önce başka duaları önerip öyle uyumasını önermiş.
Sabah
olmuş derviş yine görememiş, şeyhine yine sormuş.
Şeyhi
yatmadan önce et, turşu yemesini bunu yapınca muhakkak göreceğini söylemiş.
Sabah
olunca derviş şeyhine sabaha kadar çeşme, dere, göl gördüğünü söyleyince şeyhi:
Peygamber
merak için kendini görmek isteyene kendini
göstermediğini, ihtiyaç duyana, susuzun su
aradığı gibi arayana kendini gösterdiğini öğrendik, anladık.
*
Allah
ve dostlarına âşık olanın uykuda değil uyanık olarak göreceğini, uyanık olarak
derdini anlatacağını, yoruma ihtiyaç duymayacağını öğrendik, anladık.
*
RAVLİ