16 Temmuz 2016 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 3520 İNCİ BEYİT

3520.( Mevlana Hazretleri Allah dostuna sevgiyle bağlanmanın faydalarını anlatıyor)
Uykuya dal, âlemden vazgeç, altı yandan (Yukarıdan, aşağıdan, sağdan, soldan, önden, arkadan) da kaç;
Niceye bir ahmakçasına (Aklını kullanamayanların belli bir yolu, bağlandığı bir kişi olmadığı gibi) başıboş, o yandan bu yana gezip duracaksın?

Çaresiz seni çekip götürecekler (İstemesen de öleceksin);
Bâri (Hiç olmazsa) sen kendi dileğinle git de padişahın huzurunda yerin olsun, ağırlan, şerefinden olma.

Ortada bir eşekbaşı (Kaba, anlayışsızların önde gideni) olmasaydın, varlığından (Dünyaya ait, sana güven veren güçlerden) geçseydin sırları keşfeder, İsa (Ölüyü diriltirdin, hastayı iyi eden biri) kesilirdin, kıl kadar bir şey bile gizli kalmazdı sana.

Şu ağzımı yumdum da gizli ağzımı açtım;
Dedi-kodu sevdasından, söz kaydından bir kadeh şarapla kurtuldum gitti.

Gece, sevgilinin sarhoşuydum, onun havasına kapılmıştım, onun hay-huyuna (İyi dileklerine, azarlamalarına, şaşırarak sevinç duymuştum) uymuştum, o güzel yüzüne, o güzelim işvelerine (Hoş davranışlarına), edalarına (Anlatış biçimine) hayran olmuştum (Çok beğenmiştim).

Gâh (Bazen), ne de güzel vakit, ne de hoş bir zaman diye el çırpmadaydım, gâh sarhoş bir halde ayaklarının bastığı topraklara yıkılmadaydım.

Yedi gök de ona bir kol çengi olmuş, aşkla oynamada;
Hepsi de onun cana canlar katan şarabıyla semirmiş (Gelişmiş, besili bir duruma gelmiş), gelişmiş.

Akıllar-fikirler, olasıya kendinden geçmiş;
Kulaklar, onun çağırı sesleriyle dolmuş.

Adaleti sayesinde her kuzu, aslanın kulağını tutmuş, çekip sürümede;
Her zerre, onu övmek için ağız açmış, dil kesilmiş.

Her yerde vefa (Sevgiyi sürdürme, sevgi, dostluk bağlılığı), vefakârlık (Sevgi ve dostluk bağlılığını devam ettirecek kişiler) var;

Nerde bir vefakâr (Sevgi ve dostluk bağlılığını devam ettiren) varsa onun (Allah’ın ve dostlarının) vefasını (Sevgi ve dostluk bağlılığını) görmüş de utancından yanmış, erimiş.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             **
Neler öğrendik;
1.    Muhakkak değişim yapmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Bu dünya âleminin oyalayıcı işlerinden kurtulmamız, boş gezmekten, tembellik etmekten vazgeçmemiz gerekeceğini öğrendik.
3.    Kaba ve anlayışsız olsak bile varlığımızdan geçtiğimiz zaman olağan üstü gözüken bilebileceğimizi, böyle işleri yapabileceğimizi öğrendik.
4.    Allah dostunu sevmekle ona âşık olmakla dedi-kodudan kurtulabileceğimizi, onun huyunu alabileceğimizi, huylarına uyum sağlayabileceğimizi, hayranlığımızın artacağını öğrendik.
                        *
İşte böyle yaren;
Allah’ı ve dostlarını sevip âşık olana yer ve göğün hayran olacağını, herkesin duyamayacağı sesleri sözleri duyabileceğini, sevgiyle dostlukla bağlananlara neler yapıldığını görüp anlayabileceğimizi öğrendik, anladık.
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar