4 Temmuz 2016 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 3400 İNCİ BEYİT

3400.( Mevlana Hazretleri Âşıkları nasıl tanıyacağımızı anlatıyor)
Gönül, gözün dehlizidir (Gözün içinde gizli bir yoldur);
Gönüle ne gelirse oradan göze gelir de bir şekle bürünüverir.

“ Gizli şeyler aşığa vurulmuş”, bağda, bahçede kıyamet kopmuş, o Çin güzelleri, gönüllerini göstermede.

Yani diyorlar ki:
Senin de gönlün varsa göster, ne vaktedek gönlün, toprak içinde gizli kalacak?

Kışın, bağın bahçenin duası, “ Sana taparız ancak” sözüdür (Fatiha suresi 5);
İlkbahardaysa “ Senden yardım isteriz, ancak” der;

Sana taparız ancak” yani bir şey dilemeye, lütfunu (İyilik yapmanı) istemeye geldim;
Aç zevk-neşe kapısını, artık böyle hüzünler içinde bırakma beni;

Senden yardım isteriz ancak” yani meyvelerle dopdoluyum, ağırlığımdan, neredeyse kırılacağım, sen beni koru ey yardımı istenen, Ey yardım eden!

Lale, her an güle der ki:
Ne tuhaf, nergis yasemine dalmış, ne de hayran-hayran bakmada.

Süsen, yazıklar olsun diye gelir, yasemin, a dilbaz (Güzel söz söyleyen, konuşmasıyla ikna eden) der, kimseyi hor görme, kimseyi acıklanma (kötü olarak gördüğün durumuna üzülme).

Menekşe iki büklüm olmuş amma yalancıktan, o, tek, eşsiz bir düzenci;
Düzenini de nilüfer biliyor a arkadaş.

Sümbülün başı, mahmurluktan sağa, sola eğilmede;
Solunda bahar yelleri, sağında reyhanlar.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             **
Neler öğrendik;
1. Bahar duasının Fatiha olduğunu, Fatiha duasını bütün bitkilerin hal diliyle söylediklerini öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Sözü bırakıp baharda olanları iyi seyretmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.

Çok söz karışıklık oluşturduğundan sözün aslını elden kaçırmamak içi dikkatli olmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar