24 Şubat 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2730 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini kendini anlatıyor)

2730. Gündüzün yüzü, gecenin simsiyah, büklüm-büklüm saçlarının altına girip gizlenince hadi diyorsun bana, o amber gibi simsiyah, o halka-halka saçlarını anlat.

Şu kamışlıklara uyku ateşi düşmüş, sen gelmişsin, şeker gibi dudaklarından bahset diyorsun.

Hem de bir kere anlatmaya kanmazsın ki;
Gazeli tamamladım mı hayır diyorsun, tekrar-tekrar söyle.

Gel de bir kendinle kıyasla beni;
Tam uyku bastırmışken lalan (Bakım, eğitim ve öğretimle görevli), hadi dese sana, amberden bahset, ne yaparsın?

Ne içtiysen içmişsin, neşeli bir halde gelmişsin, asıl sen içtiğinden içir, onu sun bana, içtiğin şeyden bahset.

Mademki benden sarhoşça çalgılar, ezgiler istiyorsun, sen de bu âşıkla beraber kadehten, sağraktan (Büyük kadehten) konuş.

Bu sözleri şaka olsun diye söyledim;
Yoksa senin ayağına toprağım ben, bana estirsen Kaymaz de, istersen Sencer (Sultan), hepsi de kutludur bence.

Kâfir (İnkâr edici) huylu aşk, geceleyin bin kere damdan odaya çekti, odadan mahallenin ta öbür ucuna götürdü.

Gece, öylesine vakitsiz geldi, öylesine ansızın çattı ki;
Testinin kulağını tutar gibi kulağımı öyle sıkı tuttu ki.

Bana ne doldurursa doldursun, ona teslim olmuş bir testiyim (Topraktan yapılmış su kabı);
Testi, sakanın (Kaynaktan eve su taşıyan kişinin) tutsağıdır, nasıl olur da kaçar ondan?
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Gece uyumadan sevdiğimizi gönülden istememiz, hayalini gözümüzde canlandırmamız gerektiğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Sevdiğimiz ruhu değişik şekilde yanımıza geldiğini, bilhassa gece geldiğini, sevenine hediyeler verdiğini, uyanık olanın bu hediyeleri göreceğini, uykuda olanın ise bu hediyeleri sonradan anlayabileceğini öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar