3 Şubat 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2310 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

2310. Sun o şarabı ki (İnsana Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan) onun yüzünden, ölümünden sonra bile toprağımdan şükürler duyulur, sözler duyulur;
Sanki Habib-i Neccâr’ım (İsa’ya inandığı için öldürülen bir kişi) (Yasin suresinde 27-28 ismi anılmadan hikâye edilen kişi) ben.

Şarap sun ki kadeh gibi şarap eminiyim ben;
Karnıma giren şarabı, hiç zayi etmeden nerelere verilecekse veririm.

Habib-i Neccâr da ölümünden sonra keşke demişti, kavmimin can gözleri ık olsaydı da sırlarımın zevkini görseydi.

Kemiğime-kanıma bakmasaydı;
Beden bakımından hor-hakıyrim (Değersiz, önemi olmayan, küçümsenen kişiyim) amma can bakımından yüce bir padişahım ben.

Bir marangozum ben, yonup yaptığım merdiven, yedinci kat göğe dayandı da onunla göklere ağdım (Yükseldim, yukarı çıktım).

Ben Mesih gibi yücelere ağdım, eşeğim, yeryüzünde kalakaldı;
Ne eşeğin derdindeyim, ne de eşek gibi kulaklarım var.

İblis gibi Âdem’i balçık görme;
Bak da seyret, bir gülün ardında binlerce gül bahçem var benim.

Şu et parçasından Tebrizli Şems doğdu, bir güneşim ben dedi, şu balçıktan başımı çıkardım, belirdim.

Yanılma sakın bir kere daha balçığa girersem;
Neysem oyum ben, şu yüzümü örmeden de utanmadayım zaten.

Her seher çağı, körlerin inadına doğarım (Körler nasıl olsa yararlanamaz diye yapacağımı yapmaktan vazgeçmem);
Körün hatırı (Sevgi-saygı) için ne doğmayı bırakırım (Dünyaya ışık vermekten vazgeçmem), ne dolunmayı (Işık kaynağından yararlanmayı bırakmam).
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Can gözü açık olanın aşkın zevkini yaşayabileceğini öğrendik.
2.    Hazreti Mevlana’nın İnsana Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişinin aldıklarını doğru niyete sahip kişilerden isteyen ve ilgilenenlere verdiğini öğrendik.
3.    İlk görünüşte, ilk bakışta kişinin değerini can gözü açık olanların görebileceğini, keşke kelimesi (Özlem veya pişmanlık) kullanmayacaklarını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin kendisinin yaptığı ve kullanıp göklere çıktığı merdiveni olduğunu bizim de yararlanmamızı önerdiğini öğrendik.
5.    Yücelere çıkan kişinin kabalıktan ve düşüncesizlikten kurtulduğu, bir zaman sahiplendiği, uğrunda hizmet edip koruduğu, bekçilik ettiği kişiden, maldan mülkten, paradan vazgeçtiğini öğrendik.
6.    Dünya malına mülküne bağlı kalanların bu bağlı kalıştan ayrılamayacakları için yücelere çıkamayacaklarını öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerini Şems Hazretlerinin söylediği “ Bir güneşim ben” sözünü duyduğunu, ona inanıp tutkuyla sevdiğini öğrendik.
                            *
İşte böyle yaren;
Hazreti Mevlana’nın Allah’ı sevdiren, Allah dostlarını tanıtan, Allah’ın hakikatini görmeyi sağlayan ışığı-ısıyı nuru hiç durmadan kıyamet gününe kadar yeryüzüne vermeye devam edeceğini kendi sözlerinden öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar