13 Ocak 2023 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7370 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7370. Sultanımsın (En üst düzeyde olanımsın), sultanımsın ;

Gönülde (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağında), canda (Yaşamda, hayatta) imanımsın (İnandığım, kalp ile kabul ve tasdik ettiğimsin).


Bana üfürürsen ben dirilirim ;

Bir can (Yaşam, Hayat) da nedir;

Yüz canımsın (Canımdan çok sevdiğimsin).


Ekmek, sensiz zehirdir bana, ekmek değil.,

Hem suyumsun, hem ekmeğimsin (Yaşam kaynağımsın).


Senden gelen zehir, panzehirdir bana.,

Benim ucuz balımsın, şekerimsin.


Bağ-bahçemsin;

Yeşilliğim-cennetimsin..

Selvimsin, gülen yaseminimsin.


Hem padişahımsın, hem Ay'sın (Karanlığımı aydınlatansın) bana.,

Hem temelimsin (Gelişim için gereken ilk ögesin), hem madenimsin.


Sustum, sen anlat;

Çünkü sözde de burhanımsın (Kanıtımsın).


Benim gibi sivilcelere karmaman (Ağır sorunların patlak vermemek), kaşıntılara düşmemen (Kötü bir karşılık gerektiren davranışlarda bulunmamak) için beni rahat bırakmaman daha iyi.


Elimi yüzüne koyma da sarhoşumuzu gamlandırma (Üzülmesin).


Boyacısın, ümitleri (Olması beklenilen veya olacağı düşünüleni) pişirir (Kullanıma elverişli dutruma getiren) , oldurursun (Olgunlaştıransın)...

Kendine gel de aynayı paslandırma (Öz eleştiriden vazgeçme).

                                       ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                     ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini en yüksek düzeyde değer verdiğinini, saygı duyduğunu, kalpten tam inançla bağlı olduğunu öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini yaşam sebebi ve kaynağı gördüğünü öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden ne davranış gelirse gelsin hoş ve saygıyla karşıladığını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri birlikte olunca cennet hayatı yaşadığını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini gelişmesinde aydınlanmasında temel öğe kabul ettiğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden kendisini yalnız bırakmamasını, ağır sorunlar ve kötü karşılık verme işleriyle uğraşmak istemediğini öğrendik.

  7. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yüzünü saklamasından üzüldüğünü öğrendik.

                   *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri hakikati olduğu gibi söyleyen dosttan mahrum olmak istemediğini, olmasını beklediği işlerin meydana getiren, en güzel şekle sokan Şems Hazretlerinden ayrı düşmek istemediğini öğrendik, anladık.

                       *

RAVLİ

Popüler Yayınlar