Mülk-i dünya
tenperesttânra halâl
Mağ ulam-ı mülk-i
aşk bizevâl
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
6.inci cilt 4421 inci beyit açıklaması)
“ Dünya mülkü Tenperest (Vücudunu, kendini seven, vücuduna çok dikkat eden) olanlara
helaldir, biz ise zevali (Yok) olmayan aşk
sanatına kuluz (Sevgiyle bağlanıp hizmet eden
insanlarız).”
Tenperest (Vücudunu, kendini seven, vücuduna çok dikkat eden) olan
tane ister.
O aşağılık kişi onun için
dünya gafleti (Dikkatsizlik, endişesizlik, vurdumduymazlık)
tuzağından kurtulamadı.
Dünya gafleti içinde olanlar
mal ve menâl (Ele geçirilen, sahip olunan şeyleri)
isterler.
Âşıklar ise zevalsiz (Yok olmayacak olan) mülkün sultanlarıdır.
Âşıklar, yoklukla iftihar
ederler.
(Hazreti
Muhammed gibi)
Onlar için izzet (Kuvvet, değerli olma, kıymetli olmak), mansıp (Makam), ağalık ârdır (Utanç
sebebi).
Halkın avamı (Alt takımı) dünya hırsının kölesi olmuşlardır.
Kölelik, onların yanında
efendiliktir.
Sen mademki aşağılık dünyanın
kölesisin, kendini nafile yere ahmaklığından (Aklını
doğru kullanamadığın) ötürü efendi sanma.
***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev: Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap ve Aka kitapevleri
koll. Şrt.
***
Neler öğrendik;
1.
Gönül gözüyle görenin
haber sağlam olsa bile gerçeğini gönül gözüyle görmedikçe inanmadıklarını
öğrendik.
2.
Aşka düşenin
sevdiğini istediğini, sevgilisi dışında hiçbir rütbeyi, mevkii, makamı, parayı istemediğini,
kabul etmediğini öğrendik.
3.
Aşk, muhabbet, kendinden
geçecek, utanılacak kadar ilahi bir aşk halini alanın geri dönmesinin mümkün
olmadığını, geri dönmek istemeyeceğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Aşk için, hissi, hayatı ve
aklı olan yüzlerce ten feda edildiğini öğrendik, anladık.
Âşık olan kişinin dünyanın
sevincini, neşesini, baş ağrısını gönlünden attığını öğrendik, anladık.
Her kim başkanlık isterse
bundan önce kendisini esir ettiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ