2 Mayıs 2015 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2910 İNCİ BEYİT

2910. “Gülerek, günlerin hoş geçsin” dedin (Söyleyen Şems Hazretleri);
Sen olmadıkça hiç kimsenin günü hoş geçmez, başka bir hikâyeye başla.

Usandım artık, ne vaktedek boyuna aşktan bahsedeceksin” dedin;
Sen git de âşık olmayana hikayeyi kısa kes de.

Bir mahrem (Sırrımı paylaşacak yakınlıkta olanı) bulamıyorum da ateşler içindeyim, sular içindeyim adeta, bir bucağa gideyim de şu kılıcı kalkan et (Sert ve öfkeliyi kişiyi koruyucumuz yap) Yarabbi!
Ben susayım, bir dost, bir mahrem (Yakınım) söylesin halimi.

Bizi sen küstah (Terbiyesiz) ettin, daha ilk gün, “Dileğin neyse iste bizden” dedin, öyleyse derdimizden haber al.

Dostların müflisliğinden (Kâr elde edemedim, zarar ettim) perişan oldum” dedin, iki dudağını aç da dünyayı incilerle, mücevherlerle doldur.

Hürmetle hizmet kemerini kuşan” dedin, iki rahmet elini aç da kucakla beni öyleyse.

Boğazıma dek ateşler içinde pek çok oturdum amma bugün sevgiliyle ta boğazıma dek vuslat suyu (Sevdiğime kavuşmuşluk) içindeyim.

Boğazıma dek lütuflarına (İyiliklerine) gark (Batmış) olmuşum” dedim;
Sevgili, beni boğazıma dek lütuflara gark etmeye de kani olmadı da “Tikenden de aşağı mısın ki” dedi;

O da gülleri beklerken, tam dokuz ay boğazına dek toprak içindeydi.
Tiken de nedir ki” dedim;

Senin gül bahçen için gül gibi çok zaman ta boğazıma dek kanlara battım (Yoğun üzüntü içindeydim), kanlar içinde (Ayrılık özleminin üzüntüsü içinde kaldım) kaldım.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Aşkı bilene, âşık olan kişiye aşktan ve aşk hikâyelerinden bahsedilmesinin gerektiğini, âşık olmayanlara başka hikâyeler anlatmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Sert ve öfkeli kişilerin sevdiklerine ve yakınlarına zarar vermediğini, başkalarına karşı koruyuculuk yaptıklarını öğrendik.
3.    İnsanın kendi halini doğru tanımlayamayacağını, anlatamayacağını ancak bir dostun doğru tanımlayıp anlatabileceğini öğrendik.
4.    Sevdiğimiz, saygı duyduğumuz kişilere hizmet ederek sevgimizin nedenli kuvvetli olduğunu göstermemiz gerektiğini öğrendik.
5.    Pir kişilerin kendisine hizmet edenleri sevdiğini, kendi yakını olarak kabul ettiğini, yakınlarına davrandığı gibi davrandığını öğrendik.
                                 *
İşte böyle yaren;
Sevgiyle bağlandığımız kişiye hizmet etmemiz ve yakınında olmamız gerektiğini, çok gereksinim duyduğumuz bu kişiden ayrı olmanın verdiği özlem duygusunun üzüntü verdiğini öğrendik, anladık.
                                 *                

RAVLİ

Popüler Yayınlar