29 Ekim 2016 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 420 İNCİ BEYİT

(Hazreti Mevlana aşkı ve Şems Hazretlerini anlatıyor)
420-  Neden yazıklar olsun diyor?
Çünkü Yakup’tur o (Babadır), Ay yüzlü güzelim Yusuf’tan (Oğlundan) ayrılmıştır.

Naza kalkışır da yıldızlar yağdıracağım diye göklere yücelirse güneş ona, var ol, yaşa dese değer.

Beni can yayım yerinden sürüp çıkarmış amma neden ettin bu işi demek haddim mi (Yetkim yok), gücüm-kuvvetim mi var?

Aşkın elestüsüne belâ (İmtihanı var) diyene tanık, evet demiştir, aşkta yüz binlerce belâ (Sıkıntı ve imtihan) var.

Belâ incidir (Şekli değiştirilmeyen hakikat mücevherini elde etmek zorluklarla, sıkıntılarla, imtihanlarla doludur ama kazancı eşsizdir), inci, seni daha da çevikleştirir, daha da tez canlı eder;
Hele o denizin bulunmaz eşsiz incisi olursa.

Onun güverciniyim (Hızlı ve uzun zaman yol alabilen, evcil, haber götüren-getiren kuşuyum) ben;
Beni sürse, kovsa bile evinin damının çevresinden başka nereye uçabilirim?

Onun gölgesine sığındım da dünyaları ışıtan kesildim;
Devlet kuşunun gölgesi kimin başına düşse o, padişah olur, saltanat bulur.

Davet yeter, bırak daveti de duaya başla;
Mesih bile dördüncü kat göğe dua kanadı ile ağdı.

Tertemiz canına and olsun ey cömertlik (El açıklığı), ihsan (İyilik etmek, iyi davranmak), vefa madeni (Her türlü sevgiyi içinde bulunduran, sevgi dostluk bağlılığı olan), sensiz sabredemiyorum (Yerimde sessiz duramıyorum), a aziz (Sevgide üstün tutulan) dost, gel.

Sabrın da yeri mi?
Sabır Kafdağı (Yücelerde de) da olsa ayrılık güneşiyle kar gibi erir, yok olur.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Sevgi ile bağlanmanın babanın oğluna olan sevgisi gibi hiç azalmayan, kopmayan bir sevgi olduğunu, ayrılıkta bu sevginin daha da güçleneceğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden aldığı haberleri bize ulaştırdığını öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin ayrılığıyla çok üzüldüğünü, onu çok özlediğini sessizce bekleyemediğini öğrendik, anladık.

Olacak veya gelecek olanı telaş göstermeden beklemenin insana çok sıkıntı verdiğini, ancak bekleyen ve kavuşma isteğini kaybetmemiş sevgi ve dostluğu devam ettirenin kişiyi çektiği sıkıntıları uygunluktan olgunluğa taşıdığını öğrendik, anladık.

(Hamur ateş görmedikçe pişmez, yenmek için sofraya konmaz)
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar