25 Ekim 2016 Salı

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 340 İNCİ BEYİT

(Hazreti Mevlana kendini ve dostlarını anlatıyor)
340- Meyve, dıştan kabuğa giriftar (Yakalanmış-tutulmuş) olmuştur, içten çekirdeğe;
Bense incir gibi o deriden de kurtuldum, o çekirdekten de.

Bir işi geciktirmede zarar vardır, bir işte acele etme şeytandandır;
Gönlüm acele etmekten kurtuldu, geciktirmeden de kaçtı, vazgeçtim.

Önce kanla beslendim, sonra kan yerine süt gıda oldu bana;
Fakat akıl dişim çıkınca o sütten de kesildim ben.

Yalanla-dolanla bir zaman ekmek peşinde koştum, fakat Tanrı bir gıda verdi bana ki yalandan-dolandan da kurtuldum gitti.

Sus, sus, bundan fazla uzun, etraflı anlatma;
Tefsirden bahsedeyim, çünkü sarımsağın hararetinden kurtuldum ben.

Bizim kafamızdaysan başını oynat, sakalını titret;
Padişaha âşıksan yürü meydana.

Haydin, kavuşma-buluşma günü, her taraf güzellik, her yan alım;
Dünya lütuftan, keremden, olgunluktan ibaret;
Hey gidi hey, ne de örülmemiş padişah.

Nerdesin sen, nerdesin, bizim halkamızdan, bizden değil misin yoksa?
Cennette bile olsan cansız olduktan sonra ne güzelliği, ne değeri kalır ki?

Bir tatlı dilli dilber, bir can, bir cihan ki cana karşılık öpücük vermede;
Ne de ucuz kumaş bu.

İster fil olsun, ister aslan;
Aşk böyle yapar tutulanı;
Aşka tutulmuş kişiyi gördün mü işte dersin, heybede kedi.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Allah’a ulaşma yolunda ne acele edilmeli ne de geciktirme olmadan çalışılıp ve yoldan ayrılmadan yolculuğa devam edilmesi gerektiğini öğrendik.
2.     Allah’a ulaşma ve kavuşma yolunda nasıl ki annenin karnında kanla, kucağında kanın süte dönüşmesiyle sütle daha sonra da diş çıkınca da sütten kesileceğimizi, gıdamızı anne dışından alacağımızı yani aşamalar geçireceğimizi öğrendik.
3.    Allah verdiğinin kendi çalışıp çabalamamızdan daha üstün ve doyurucu olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana’nın halkasında olup canlanmamız gerektiğini, canının değerini, kıymetini bilmeyen cennete bile konsa hiçbir tat alamayacağını öğrendik.
5.    Allah’a en hızlı ulaşma ve kavuşmanın aşk yolundan gitmek olduğunu, bu yolu Mevlana Hazretlerinden öğrenebileceğimizi, yardım alabileceğimizi, yolumuzun inceliklerini öğrenebileceğimizi, yolumuzu aydınlatacak kişinin Mevlana Hazretlerinin olduğunu öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Doğruluğu, temizliği seçen, tövbe edip Allah’a karşı suçlardan pişman olup doğru yolu arayanların, Allah kullarından haksız olarak aldıklarını verip temizlenenler Mevlana Hazretlerinin halkasına girebileceklerini öğrendik, anladık.

Bir insanın diğer insanları kandırıp aldatabileceğini, aslında kendini aldattığını, kendisine ve başkalarına haksızlık yapabileceğini, Allah ve Allah dostlarını aldatmanın mümkün olmayacağını öğrendik, anladık.

Mevlevi olmaya uygun olmayanların ayakkabılarının önünü dışarı doğru çevirerek gitmesinin istendiğini bilmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.

Anı:
Dedem Ahçıbaşı Hacı Ali dede’ye Afyon Kara hisar bölgesinde eşkıyalık yapan birisi derviş olmak için gelmiş.
Derviş olmak isteğini bildirmiş, dedem o an eşkıyaya bir tokat vurmuş.
Eşkıya boynunu bükerek, ellerini bağlayarak bu işte kararlı olduğunu, her şeye razı olduğunu bildiren davranış göstermiş.
Dedem de kabul ederek onu yetiştirmiş.

Anı:
Dedeme Afyon Mevlevi hanesindeyken bir genç gelerek ben 5 vakit namazımı kılıyorum, oruç tutuyorum, dinin bütün gereklerini yapıyorum derviş olmak istiyorum demiş.

Dedem de sen eksik değilsin, biz eksiklikleri tamamlarız, yanlışlıkları düzeltiriz, sana yapacağımız fazla bir şey yok, ara sıra sohbetimize buyur diye dervişliğe kabul etmediğini Afyon eski müftüsü babam Fehmi Bayraşa’nın bize anlatmasından öğrendik, sizinle paylaşıyorum.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar