(Mevlana
Hazretleri gizlenenlerin nasıl açığa çıktığını anlatıyor)
580.
Sevgiliyi elden çıkaranın zevki, aşkı yoktur;
O
âşık değildir, gerçekten de bir kaltabandır (Namussuz,
hileci, şarlatan, yalancıdır) ancak.
Âşık,
sevgiliye özürler getirirse bil ki ona meylindendir (Yönelişindendir)
bu;
O
gönüller alan dilberin, zorla âşığın yüzüne kapıyı kapatmamasını ister de
ondandır bu.
Sevgilinin
açılıp saçılmak, bilinip anlaşılmak istediğini görür de o güzeli kıskanır, bu
kıskançlıkla gözyaşları döker durur.
Döktüğü
gözyaşları, duyduğu kıskançlık duygusuna zıttır, düşmandır;
Kıskançlığı
gizlidir de gözyaşları, akar da akar, gizlediği aşkı anlatır, halini hikâye
eder durur.
Kendini
gizli, yere gömülmüş bir tohuma benzettin;
Fakat
bağa-bahçeye bak, gizlenenler nasıl çıkmış;
Gizli
şehvetini, salınıp yürüyen bir adam bil.
Gizlemek,
meydana çıkmaya tam sebeptir;
Susmak,
dilsiz kesilmek, inadımıza anlatışın ta kendisi olur gider.
Ölümünden
sonra, yaşayışındaki her düşünce çocuğunu, mezarının çevresinde baba-baba diye
dönüp dolaşır görürsün.
Güzel
düşüncelerinden huriler (Güzel kızlar),
gılmanlar (Bıyığı yeni bitmiş gençler) doğmuş,
çirkin düşüncelerinden de koca şeytan meydana gelmiş.
Mühendisin
gizli düşüncesini seyret;
Bak,
köşk olmuş, saray olmuş.
Ezeli
(Başlangıcı belli olmayan) takdir sırrını seyret;
Bak
bunca cihan düzülüp koşulmuş.
Gizlediğin
şeyi biliyorsun amma o gizlide gizleneni bilmiyorsun
gizlide gizlenen gönüle benzer, gizlediğin şeyse dildir sanki
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Sevdiğini çıkarı
için vazgeçenin çok adi kişi olduğunu öğrendik.
2.
Seven kişi;
sevdiğinin kendisi ile ilişkisinden kesilmemesi için daima hatalarının-yetersizliklerinin
hoş görülmesi için bahaneler sıraladığını öğrendik.
3.
Sevilen kişinin
kendini göstermeye çalıştığını, bunun seven için kıskançlığa neden olduğunu,
sevenin bu kıskançlığının gözyaşlarına döndüğünü öğrendik.
4.
Gizli
kıskançlığın gözyaşlarına sebep olacağını öğrendik.
5.
Tohum toprakta
gizlense bile ortaya çıkacağını, gizli kalamayacağını öğrendik.
6.
Gizlemek nasıl ki
ortaya çıkarılmaya bir sebepse susmanın da anlatışa bir sebep olduğunu
öğrendik.
7.
Güzel
düşüncelerin cennet güzellerinin meydana geldiğini, çirkin düşüncelerden şeytanların
meydana geleceğini öğrendik.
8.
Mühendisin
düşüncesinin önce gizli olmasına rağmen sonra görünür bir gerçek olarak ortaya
çıktığını öğrendik.
9.
Gönlümüzün gizli
olduğunu fakat dilimizin bu gizliliği defalarca ortaya çıkardığını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Gizlediğimiz
her ne ise kendimizin bunu bildiğimizi ancak bu gizlide
olan gizliliği bilemeyeceğimizi öğrendik, anladık.
*
RAVLİ