Bir Mısır altını değmezse bir
Rey mangırı, bir Rey mangırı değmezse bir Rey akçesi değer.
Altın, mücevher değerinde
olabilir.
Öteki de diyor ki:
“ Bizler din bilginlerindeniz,
medresemiz, mescidimiz var, korkumuz yok!”Sen kendini üzecek bir iş
yapıyorsun, arada bir azar işitirsen ne çıkar?
Bana söyledikleri bu sözden
ürkmedim.Küpün içine girsem de otursam
bile elbisem namazdan geri kalmaz, bana ne zararı var?
Zaten benim küçüklükten beri
bir korkum yoktur.Ancak uzaktan bir sarhoş
görsem üzerime düşecek diye iğrenirim.
Şimdi paran var mı?Seni hacamat (Kan aldırma) ettireyim de bir şerbet içireyim!
Bu gün “ Lâ ilâhe illallah” yani “ İlah
yoktur ancak Allah vardır” demekle önce Tanrı’yı inkâr eder sonra
Allah’ı anmaya başlarsın.
Hâlbuki kâfirler, onun
birliğini ispata, ancak “ Lâ İlâhe illallah”
dedikten sonra başlarlar.
Ondan sonra da bir takım kara
ve sarı kuruntuları kafadan atarlar ve daha sonra da o kuruntular geçip gider.
En çok aydınlık bu
tevhidden (Bir etme) sonra başlar.
Zaten işin ve düşüncenin
temeli de budur.
Yoksa hocanın ve bilgin
geçinen kimsenin içtiği (“ Lâ İlâhe illallah”
diyerek tespih çekmesi) şey bu değildir.
***
MAKÂLÂT. Şems-i Tebrizi.
Çeviren Mehmed Nuri Gençosman.ATAÇ yayınları Tasavvuf 6
***
Neler öğrendik:
1. Hoş şaka yapmanın değerli olduğunu öğrendik.
2. Şarap içenin beğenilmediğini, kişi sarhoş olmuyorsa
ibadetine de engel olmadığını öğrendik.
3. İçki içerek sarhoş olandan iğrenildiğini öğrendik.
4. İçkiden sarhoş olanın kanının akıtılmasının (Eskiden
hacamat ‘Bilen kişinin belli bir yeri kesilerek kan akıtılması’ yapılırdı şimdi
kan bankasına kan vermesi gerekir) ve şerbet verilmesinin gerektiğini öğrendik.
Lügat manası birleştirme, birliğine inanma, bir sayma gibi anlamlar taşır.
Bir ve benzersiz Allah’tan başka ilah (Tapılacak) olmadığına inanmaktır.
“ Allah
Teâlâ’dan başka ibadete layık bir ilah yoktur” sözünün manasına gönülden
inanmak, dil ile söylemektir.
1. Yüce Allah’ın ulûhiyetini ( Allahlık sıfatı, Tanrılık vasfı) tanımaktır.
2. Allah’ın birliğini tasdik etmektir.
3. Ona hiçbir eş ve ortak kabul etmemektir.
(Enbiya, 21-25)
Bu ilim başlangıçta daha çok
Allah’ın birliğinden ve sıfatlarından bahsediyordu.
Hakikatlerin keşfi ile olur.
Hal sahipleri gizli ve açık bütün şirkten (Allah’a ortak koşmaktan) kurtulmuş olurlar.
Mutmaine (içi rahat, şüphelerden arınmış) görünür olup iman sadra (göğse, kalbe) yerleşince, hakiki iman teşekkül edince tevhidin kemali (Büyüklüğü) de görünür olur.
3. İlahi tevhid:
Cenab-ı Hakkın Vahidiyyet (Bir olma, tek olma) sırrının bütün incelik ve özellikleriyle bilinmesidir ki Habibi (Sevgili) ile azın azı seçilmişlere mahsustur.
Burada (İşaretten başka ifade, sükûttan başka işaret yoktur) denilmiştir.
*
İnşallah
bize de bu nasip ve kolay olur.Âmin.
*
RAVLİ