Hoca Şemseddin-i Attar (Tanrı rahmet etsin), yakın müritlerden ve herkesin
ihtiyacını yerine getiren Tanrı erlerinden olmuştu.
Ara sıra şarap içerdi.
Sarhoşluk halinde gayıptan
haber verir ve kerametler gösterirdi.
Bir gün sarhoşluktan
kendinden geçmiş bir halde kalkıp Mevlana’ya geldi.
Mum, dilber ve meze vs.
istedi.
Mevlana, bunu ciddi bir
telakki (Anlayış göstererek kabul etme) ederek
buyurdu:
Onu bir hücreye kapattılar.
Önüne bir mum diktiler ve
hanımını da bir dilber gibi yanına koyup çeşitli mezeler getirdiler.
Şemseddin-i Attar,
sarhoşluktan ayıldıktan sonra kendisini medresenin bir hücresinde buldu ve
hanımını da yanında görünce deli gibi “ Bu ne haldir “ dedi.
Kadın da durumu olduğu gibi
anlattı.
Bunun üzerine o, feryat
ederek kalktı, elbiselerini yırttı, başına topraklar saçıp kanlı gözyaşları
akıttı.
Mevlana onu kucağına aldı.
İltifatlarda bulunarak
kabahatini bağışladı.
O da, o anda Mevlana’nın
ayaklarına kapanarak bu halden vazgeçip kati bir tövbe de bulundu.
Hayatta bulundukça da gündüz
yemeğini yemedi.
***
ARİFLERİN MENKIBELERİ Şark
İslam Klasikleri 29
Ahmet Eflaki, M.E B.
YAYINLARI 489
***
Neler öğrendik:
1.
Gayb (görünmeyen
ama var ve etken olan âlem) âlemine bazılarının tam doğru yolu
bulamadıklarından içki sarhoşluğuyla iletişim kurabildiklerini öğrendik.
2.
Sarhoşun zararsız
isteklerinin mümkün olduğunca yapılması, diklenmeden, kavgaya sebep olmadan
izin verilmesi gerektiğini öğrendik.
3.
Sarhoşluktan
çıkan kişinin aklı başına geldikten sonra sarhoşlukla yaptıkları kendisine
anlatılması gerektiğini öğrendik.
4.
Tanrı sevdiği
kulunu böylece doğru yola kılavuzluk kişiye gönderdiğini, tövbe yoluyla
iyilerin arasına aldığını öğrendik.
İşte böyle yaren,
Hoşgörü ile insan
kazanılmasının örneğini gördük.
Şöyle de yapılabilirdi:
Sen kim oluyorsun ki tekkeye
sarhoş olarak geldin?
Mevlana’yı pezo mu sandın
terbiyesiz?
Bir güzel dayak attıktan
sonra dışarı atabilirlerdi.
Ama sarhoşluğuna hoşgörü
gösterilip aklı başına gelmesini, yaptığı yanlışlığı anlamasını, utanma duygusunun
ve terbiye kurallarını ne kadar aştığının idrak edilmesinin sağlanması için
sabırla ve zarar vermeyecek şekilde hizmet edilmeli, sabır gösterilmelidir.
Böylece insan kazanılmalıdır.
*
RAVLİ