2 Aralık 2012 Pazar

MEVLANA VE KÂFİR KİMDİR ÖLÜ KİMDİR

Muhterem ulu şeyh Evhededdin-i Huyi (Tanrı rahmet etsin) Mevlana
Hazretlerinden “ Kâfir kimdir? “ diye sordu.

Mevlana “ Sen mümini göster ki, kâfir belli olsun “ buyurdu.
Şeyh Evhededdin “ Mümin sizsiniz “ dedi.

Hüdavendiğar “ O halde her kim bizim zıddımız ise, kâfir odur. “ buyurdu.

Şiir:
“ Kâfir kimdir?
Kâfir şeyhin imanından haberi olmayandır.”

“ Ölü kimdir?
Ölü, şeyhin canından haberi olmayandır.”

                                      ***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark İslam Klasikleri 29,
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489

                                      ***
KAFİR
Bir şeyi örtmek, perdelemek, gizlemek ve nimete nankörlük etmek anlamındadır.

Bu kelimenin asıl anlamı bir şeyi örtmek, gizlemektir.

Bu sebeple gündüzü örtüp gizlediği için geceye, tohumu toprağa gömdüğü için çiftçiye ve kılıcı örttüğü için kınına kâfir denmiştir.

Hz. Peygamberi ve onun Allah’tan getirdiği kesinlikle sabit olan şeyleri yalanlayan, tevatür (ağızdan ağza yayılan, rivayet edilen) yoluyla bize ulaşmış olan hükümlerden birini ya da bir kaçını inkâr eden kişiye kafir, bu eyleme de küfür denir.

Kalben tasdik etmemek demektir.

(Bakara suresi 161)
“ (Ayetlerimizi) inkâr etmiş ve kâfir olarak ölmüşlere gelince, işte Allah’ın, meleklerin ve tüm insanların laneti onların üstünedir.”

(Al-i İmran suresi 91)
“ Gerçekten, inkâr (Yaptığını saklama, gizleme, yapmadım deme, reddetme, tanımama) edip kâfir olarak ölenler var ya, onların hiçbirinden fidye olarak dünya dolusu altın verecek olsa dahi kabul edilmeyecektir.

Onlar için acı bir azap vardır; hiç yardımcıları da yoktur.”

Mülhid:
Allah’ı inkâr eden, dinsiz, imansız.

Münafık:
Arabozuculuk eden, iki yüzlülük eden, kâfir olduğu halde kendini Müslüman gösteren.

Müşrik:
Allah’a ortak koşan.

Mülhid, münafık, müşrik de kâfir kavramının kapsamına girmektedir.

Doç. Dr. Fikret KARAMAN çalışması.
D.İ.B. 589 Dini Kavramlar Sözlüğü.

                                      *
CAN

Can temizdir, timiz olan yere gider.
Tanrıyı arıyorsan canının tatlılığından geçmelisin.

Can gözünü açan canı görür.
Can âlemine vardın mı nur olursun.

Can denizdir, beden gemidir.
Herkesin şekli, sureti benzer ama her bedende başka bir çeşit can vardır.

Can uçar göğe ağar veya perde arkasında kalır.
Sevgilinin âlemi can âlemidir.

Can’a doğru yol alırsan Tanrı sırlarından da haberin olsun.
Tanrı’yı can gözü görür, ten gözü değil.

İş can işidir, bedenden geçmek lazımdır.
Sevgilimin âlemi can âlemidir.

Can buluşma yeridir.
Aşk yoluna girdin mi akıl ve iman nuru dolu istekle can âlemine gidersin.

Can vahiy ile ilhamla, şereflenir.
Can, Tanrı’ya ulaşmak ister.

Can bu bedende, boyuna zahmettedir, beden zindanında perişandır.
Sevgiliye bedenle değil, canla git.

Canda nur perdeleri vardır.
Genel bir bilgiden sonra bunları bilgi ile yapabilirsin.

Bu bilgileri şeyhinde görür ve bulursan sende bu yetenek ve istek var demektir.

Beden can ile nasıl diri olur?
Daima taze ve güzel nasıl kalır?

Can niçin yaratıldı?
Can nerden geldi?

Can nereye gidiyor?
Can ne olacak?

Can ne hale gelecek?
Can ile Tanrı ilişkisi nedir?

Canın rengi ne?
Can suçla mı doludur?

Can sevapla mı dolu, günahla mı dolu?

Bunun gibi sorulara cevap arayan diridir.

Şeyhini bu sorulara cevap bulduğunu ve yaşadığını ve sana göstereceğine inanırsan ölü değilsin demektir.

              *
RAVLİ

Popüler Yayınlar