TARİKATÜ’L ARİFİN SULTANNÜD-DİN (KUDDİSE SIRRIHU’L-MEVLA)
*
BİSMİ’LLAHİ’R-RAHMANİ’R-RAHİM
Bu durağa getiren Allah’a
şükürler olsun.
Öküz başıma bağışıyla bilgi
ihsan eden Allah’a şükürler olsun.
Bana keşfetme yetkisi veren,
bu işe çağırana son söz budur.
Bu yol efendi insan olmak
isteyene ilahi düşünceye sahip olanlara yetiştirme, eriştirme, bitiştirme,
götürmek ve taşımak için efendi Araplara ve Arap olmayanlara öneridir.
Asalet ve soyluluğa sahip
olmak isteyen istekli kişiye aferinler.
Gelelim bunun için ne yapacaklarımıza:
Allah’ın sırlarına ait bilgi
isteyen kişilere güzel bir yol tarif ediyorum.
Bilgi isteyen; doğru bilgiler
toplamalı ve yanıltıcı, aldatıcı, çıkarı için yönlendirici yayınlara uyanık olmalıdır
ve kalben teslim olarak hazırlığını yapmalıdır.
Güven ve inanç tamamen sağlanmalıdır.
Hazırlıkta kendi vücudunu bilmek
gerekir.
Bu işlemi yaparken dünya
topluluklarından ayrı, bağlardan kurtulmuş ve ben merkezli düşünce tuzağından
kurtulmalısın.
Bu önerileri doğru ve geçerli
sayarsan amacına ulaşır, isteklerine kavuşursun.
Bu yola ruhum yardımcı olur
ve beğeneceğin değer vereceğin âşık yolunu, büyüklük yolunu gösterir.
Dünyaya kıymet vermeyenler o
köşke ulaşırlar.
Gönlü sır saklayıp daralan,
toplumun değerlendirmesinde değersiz isimlendirilenler nimet yolundadır ve
isteklerine kavuşurlar.
Fakat ulaşmak için dünya
olanakları üstünden yani varlık yönünden gidenler uzun zaman sonra varırlar.
Dünya olanakları yolundan
gidenlerin son basamağı ariflerin ilk basamağıdır.
Manaları bize açıklayan Monla-yı Cami buyuruyor ki:
Gizli âşık bu yoldan ve topluluktan vazgeçme.
İnanarak ve üzülerek sevgilinin bulunduğu yere git.
Az, eksik, fena renk isteme,
dileme.
Parlak renkli âşıkların
özelliği budur.
Çünkü özüm âşık topluluğunda
gizlidir.
Âşıklar; buluşma yolunda
uyuyarak ulaşmışlardır,(Kabullenme hemen olur)
Dünya hoşluklarından ve
getirilerinden vazgeçmişlerdir, köpeksi davranışlarda bulunmazlar.
Sonuç olarak gizlenen yere
ulaşmak isteyenlerin davranışları böyledir.
Allah yücedir ve tekdir.
Âşıktan istenen:
Doğruya ve gerçeğe ulaşan,
kavuşan, yakınlık kurmandır.
Âşıklar topluluğuna halk zıttır.
Halk böcekler gibi davranışta
bulunur.
Âşıklar topluluğunun davranışı
ibadete bağlanmak ve ibadet yapmaktır.
Halkla beraber fakat halktan
kurtulmuş olarak orta bir yoldadırlar, giysisi ile bellidirler.
Halk topluluğundan hiç kimse Allah’a
ulaştırmaya, kavuşturmaya. Yakınlaştırmaya gücü ve yetkisi yoktur.
Halk topluluğunun beğenileni;
vücudu iyiliğe ve faydaya dayanan davranışlarda olmalıdır.
Normal halk topluluğu dünya çöpçüsüdür,
temizlikçisidir.
Halk topluluğu âşıklara
çöplük mesafesindedir.
Derecesi arkada olan makam
sahibi şeyhler; Hakka gitmekte istekli olanı halktan ve pislikten çıkarıp, temizleyip
aşk sohbetine yakışan duruma getirir.
İnsan vücudunu ışık vermeye
hazırlar.
Bu istekli olan arkada olan
şeyhe varıp kararlı ve istekli olduğunu beyan ettiğinde şeyh evvela Allah’ı
anmayı anlatarak daha istekli hale getirir.
Diken ve çöpleri yakarak yok eder.
Tertemiz hazırlar.
(Yaşıyorsa yüzüne,
yaşamıyorsa kabrinde gönlünden beyan eder)
Arkada olan şeyhin yetkisi buraya kadardır,
kabiliyeti hazırlamaktır. Sırları vermeye yetkili değildir.
Arkada olan şeyhe âşık
müracaat ederse âşık yol almak (Uçmak) üzeredir. Âşık ya yoluna devam eder yâda
Şeyh lütuf yoluyla bakarak parlatarak aslına döndürür.
Lütuf yolunu kullananlar
zamanlama hatasına düşmemelidir.
(İstekli sersemler).
Lütuf yolundan gidenlerin
yolu budur.
Bu yoldan gidenler Allah’ın
cemalini tablo halinde yüzünü görür.
Ey bilgili ve uyanık olan
kişi benim ruhumla sevgi, saygı yoluyla birleş.
İsmi şerifi ezberle (ALLAH).
Sırları saklayıp ehli
olmayana anlatma.
Rahatlık hissetme.
Sorumluluk bağından kurtul.
Dinç ol.
Dünyaya ait hoşlandığın
sevgilerden arın.
Vücut kabın temiz olsun.
Helal elbiselerini giy.
Yalnız bir yerde temiz bir abdest
al.
İki rekât Allah rızası için
namaz kıl.
Büyük Allah’a yalvararak
içten ve derinden gittikçe yükselen bir tempo ile ismi şerifi (ALLAH) tekrarla.
Sevgi ve iyi düşüncelerle kalbini
Allah’ın huzuruna çıkmaya hazırla. Mümkün olduğu kadar nefesini tutup sık nefes
alma.
Tarif olunan bu davranışı sıkı
sıkıya bağlan ve çalış.
Her nereye baksan Allah’la
bağlantı kur.
Savaşan gözle bu çalışmaya
devam et.
İçten ve samimi ve derinleşen
şekilde ismi şerife (ALLAH) hazır olmalısın.
Huzurdan sonra da zikre devam
ederek hayret makamına ulaşana kadar çalışmalısın.
Bu çalışma senin senliğini alıp,
kendi varlığını sana bağış yapana kadar.
Gerçekte senin ismin lev-hi
mahfuzta yazılıdır, bir an önce ulaşıp, kavuşup, selamete ulaşana kadar çalışman,
çabalaman, gözünü bu hedeften ayırmaman lazım.
Senden gayret, Allah’tan
rahmet.
Bu gayrette olana yeteneğine
göre iç anlam yönünden akla yakınlaştırılıp besleyip büyütür, eğitirler.
Bu zamanda böyle göreve hazır
muhterem, sevgili, saygıdeğer ile görüşüp içtenlikle doğrulma ve yakınlaşma isteyesin.
Sohbet isteyesin.
Böyle kişi zahmet çekmiş ve
güzel bir inanca sahip olmalıdır.
Böyle bir kişiye ulaşmış
fakat güvenin tamam olmamış ise geçmiş şeyhlerden yardım iste.
Örnek:
Hazreti şeyh Muhyi’ d-din-i
Ekber
Veya Abdü’l-Kadiri’l Geylani
Veya Abdu’llah-ı Bülyani
Veya Beyazid-i Bestami
Veya Cüneyd-i Bagdadi
Veya Hasan Basri
Veya Zü’n-nun-ı Mısri
Veya Ömer İbni’l Fariz
Veya Sadre’d-dinil-Konevi
Veya Celaled’d-dini’l-Rumi
Veya Hazret- Bahae’ddin-i Nakşibendî
gibi sultanların ruh-i şeriflerinden doğrulma ve alışma istemek iyidir.
Böyle yaparsan isteğine çabuk
kavuşursun.
Bu yolda ihlâsla (Doğru ve
temiz) çalışırsan, büyük Allah isterse sonuca ulaşırsın.
Geçimsiz bunları söyledi.
Netice olarak Allah’a
şükranlarımı bildiririm.
Tamam.
Sultan Divane Mehmet Çelebi
***
Anlayışım kadarıyla sultana aklın
yaklaşması için yazmaya çalıştım hatalarımdan dolayı yüce Allah’a sığınırım.
Ey yaren, denize ulaşan
derenin neresinden katılırsan katıl o denize ulaşırsın.
***
Diken: Rahatsız eden, acı veren.Çöp, çer çöp: Dünyaya ait sonunda yok olacak mal, mülk, para. Yani sevgi ile bağlanmaman gerekenler.
*
RAVLİ