Zengin bir adam namazdan sonra
“ Yarabbi, merhamet et, işimi
düzene koy” dedi.
Bir meczup bu sözü duyup dedi
ki:
“ Sen gururunla dünyaya
sığmıyorsun…
Her an ululanıyor, salınıp
duruyorsun.
Göklere kadar yücelmiş bir
evin var…
Dört duvarı altın yaldızlarla
bezenmiş.
On tane kölen on tane de
halayığın var…
İnsaf et…
Burada merhametin ne lüzumu
var?
Hele bir iyi bak hele…
Bütün bunlarla beraber bir de
merhamet istiyorsun ha, utan be!
Sen de benim gibi ancak bir
dilim ekmeğe sahip olsaydın o zaman merhamete layık olurdun!
Maldan, mülkten yüz
çevirmedikçe bu hal, sana bir an bile yüz göstermez;
Bir an bile merhamete layık
bir adam olmazsın sen!
Şu anda hepsinden yüz çevir
de erler gibi hepsinden kurtul!
********
MANTIK AL- TAYR 1
Feridüddin-i ATTAR İslam klasikleri. M.E.B. 2172 Çeviren Abdulbaki GÖLPINARLI (
Bu kitabı temin edip evinde bulundurmanı önemle öneririm)
***
MERHAMET (Rahmet)
Acımak, esirgemek, korumak,
affetmek, bağışlamak, nimet vermek, ikamet etmektir kelime anlamı olarak.
İyilik yapmak, karşılıksız
vermek, kalp inceliği olarak ta kullanılır.
*
Biz ona iki göz, bir dil ve
dudak vermedik mi?
Ona iki yolu göstermedik mi?
(Doğru ve eğri)
Fakat o, sarp yokuşu aşamadı.
O sarp yokuş bilir misin?
Köle azat etmek veya açlık
gününde yakını olan bir yetimi veya aç açık bir yoksulu doyurmaktır.
Sonra iman edenlerden
birbirine sabrı tavsiye edenlerden ve birbirlerine acımayı öğütleyenlerden
olmaktır.
İşte bunlar sağ tarafta
olanlardır.
Ayetlerimizi inkâr edenler
işte onlar soldakilerdir.
Cezaları, kapıları üzerine
sımsıkı kapatılmış bir ateştir.
(Beled suresi 90/8-20)
Cennete girecek
‘sağdakiler’amel defterleri sağından verilecek olan bahtiyar müminler demektir.
İnanç ve amelleriyle hayır
yarışında önde olanlardır.
Allah’a en yakın, ruhi
tekâmülde (olgunlaşma) en ileri seviyeye ulaşan kimselerdir.
Cehenneme girecek ‘soldakiler’
amel defterleri solundan verilecek olan inkârcı ve günahkârlar demektir.
*
Şefkat göstermeyene,
acımayana, esirgeyip korumayana merhamet olunmaz.
Af etmeyen af görmez.
Tövbe kabul etmeyenin tövbesi
kabul olmaz. (Hadis)
Yeryüzünde bulunan fakirlere,
zayıflara, merhamet ediniz ki gökte olan meleklerde size merhamet etsinler,
hakkınızda hayırlı dualarda bulunsunlar. (Hadis)
İnsanlara merhamet etmeyen,
Allah’tan merhamet görmez.
Allah’ın rahmetinden mahrum
olan kimse de şikâyetçi olur. (Hadis)
Allah herkesin ihtiyacına
göre yardım eder. (Hadis)
İnsan topluluğunun saygı ve
hürmet edileni, Hizmet eden kimsedir.(Hadis)
Bir Müslümanın şan ve
şerefinde noksanlık bulmaya çalışılan bir yerde, karşı koymayıp pasif
davranışta olana Cenabı Hak’ da yardım etmez.(Hadis)
Şan, şeref ve hürmetin sınırı
aşıldığı yerde yardıma koşanlar böyle bir hale geldikleri sırada Allah’ta
onlara üstünlük ve yardımda bulunur. (Hadis)
Dualarının kabul olunmasını,
zahmet ve sıkıntıdan kurtulmak isteyen bir kimse,
Sıkıntıya düşmüş bir adamı
nefeslendirsin, ferahlandırsın, imdadına koşsun. (Hadis)
Küçüğümüze şefkat
göstermeyen, acımayan, esirgemeyen, büyüğümüze hürmet etmeyen ve boyun
eğmeyenler ümmetimizden değildir. (Hadis)
Bir mümin kadın ve erkeğe
yapılan aşağılama hareketi görüp de, kuvveti olduğu halde yardım etmeyenleri
Allah mahşerde aşağılar.(Hadis)
Dul ve kimsesiz kadınlara
hilesiz bir şekilde yardım da bulunun. (Hadis)
Allah’a yemin ederim ki
hiçbir kimse azap görmeden cennete giremez.
Ancak merhametli olanlar
hariç.(Hadis)
*
Yaren gelelim hikâyenin
manasına.
Allah sana vereceklerini
vermiş daha ne istiyorsun.
Allah’ın verdiklerini gören şükreder,
göremeyen daha da ister.
*
Özel,
Başa geçen ne yapar?
Yerini arkadan gelenlere
bırakacağını vaat eder,
Arkasından gelenleri terbiye
eder,
Arkasında gelenleri
çalıştırırlar.
Bilgi nasıl çoğaltılmalıdır?
Önceki bilgiler ile ilgi
kurarak,
(İlgi kurmadan öğrenilen
ezberdir ve yüktür)
Hangi övüş kabul edilir?
İyi tanıyanın övüşü kabul
edilir.
Tanımayanın övüşü çıkarı veya
alaya almak içindir kabul etme.
Kuran iki yüzü ipek olan bir
kumaştır ne demek?
Birici yüzü rızıktır ve
herkesedir.
İkinci yüzü razılık elbisesi,
ululuk elbisesi, has ve seçkinlerin rızkıdır.
Tanrı evim diye nereye dedi?
Dış anlam için Kâbe’ye,
İç anlamı için insanın
gönlüne.
İnsanlar nasıl görürler?
Bilen ve anlayanlar işin
başından sonunu BİLEREK görürler. (Arifler)
Dini kurallara tam uyanlar
işin sonunu İNANARAK görürler. (Zahidler)
Dünya yönelmiş olanlar emin
yaşamak için YAŞAYARAK görürler.(Halk)
RAVLİ